2014 was een jaar vol memorabele gebeurtenissen. Zo vierde Facebook zijn tiende verjaardag met de introductie van hun ondertussen beroemde ‘A Look Back’-video’s, maakte voor het eerst in de geschiedenis meer dan 40 procent van de wereldbevolking ongehinderd gebruik van het internet en konden we dankzij een livestream volgen hoe de Philae landde op komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko.
Deze gebeurtenissen illustreren hoe we meer en meer afhankelijk worden van technologie. Ze tonen aan in hoeverre technologie een essentiële rol speelt in onze interacties en het verwerken van informatie, zowel op professioneel vlak als in ons privéleven. De druk op de ict-infrastructuur is nog nooit zo groot geweest. Gebruikers eisen 24/7 toegang tot hun gegevens, waar ter wereld ze zich ook bevinden. In 2014 kende die vraag een continue groei, wat zal 2015 brengen? Wat zijn de verwachtingen voor de volgende twaalf maanden? En wat zal het antwoord zijn van de sector? Ik voorspel alvast deze vijf ontwikkelingen:
- Permanente, 24/7 beschikbaarheid (always-on business) wordt de norm
Permanente beschikbaarheid van data en applicaties is niet nieuw. Maar dankzij de ontwikkeling en uitbreiding van snellere internetverbindingen (3G, LTE, 5G en anderen), zal de vraag naar wereldwijde, permanente én onmiddellijke beschikbaarheid in een stroomversnelling terecht komen in 2015. In 2013 was de markt voor mobiele applicaties zo’n 27 miljard dollar waard. In 2017 zal dat al 76 miljard zijn, een explosieve stijging. Professionele gebruikers hebben vanzelfsprekend nog grotere eisen op vlak van gegevens en applicaties dan de gewone consument. Die druk dwingt de leiders van de sector om hun beschikbaarheidsmodellen te herdefiniëren. De betrouwbaarheid en flexibiliteit van netwerken staan in de schijnwerpers en de virtualisering blijft toenemen. Maar vooral Availibility wordt een strategische prioriteit voor bedrijfsleiders. Recovery time en recovery point objectives (RTO en RPO) van uren of zelfs dagen zijn niet meer aanvaardbaar. Een RTPO van enkele minuten wordt de nieuwe norm. De huidige houding moet veranderen nu de vraag naar continue beschikbaarheid (always-on business) zal blijven toenemen. Bedrijven die dit begrepen hebben, zullen een grote bloei kennen. Maar ik voorspel dat sommige organisaties niet onmiddellijk mee zullen zijn met de trend en dat we de volgende twaalf maanden heel wat high-profile availibility-crisissen zullen zien opduiken.
- Data-explosie blijft aanhouden
De komende jaren zal de enorme datagroei alleen maar blijven toenemen. Volgens analisten zal de hoeveelheid data in 2018 zelfs opgelopen zijn tot 400 zettabytes (400 miljard terabytes). Deze groei wordt gestimuleerd door het internet of things. Analisten voorspellen dat er in 2020 zo’n 26 miljard apparaten met het internet verbonden zullen zijn en data zullen genereren en verbruiken. Bedrijven investeren dan ook steeds meer in de opslag, analyse en verwerking van data. In 2015 zullen bedrijven vaker investeren in bestaande datacenters om de enorme hoeveelheid aan gegevens te beheren. Dat zal in de toekomst sowieso meer en meer het geval zijn. Het bepalen van een strategie voor dataclassificatie is vitaal tijdens de twaalf of 24 maanden die komen. Bedrijfsleiders moeten beslissen welke data moeten worden bewaard en welke vernietigd, welke moeten worden geplaatst in de cloud en welke ze ter plaatse willen opslaan. De exponentiële groei van data maakt het onhaalbaar om alles te bewaren.
- Cloud, cloud, cloud
Onze sector spreekt al jaren over de cloud. Nieuw is het dus niet. Maar de laatste twee jaar merk ik dat hij steeds vaker gebruikt wordt. Ik zie dat bedrijven de cloud omarmen om hun flexibiliteit te verhogen en de kosten en complexiteit te verlagen. Veiligheid en beschikbaarheid van data en applicaties blijven echter punten van bezorgdheid. De lancering van cloudplatformen als Microsoft Azure en VMware vCloud Air toont aan hoe clouddiensten volwassen zijn geworden. Naar verwachting zal het aantal services op de site dat workloads deelt met services die in de cloud gehost worden verder toenemen. Onder andere de systemen die de beschikbaarheid en recuperatie van data verzekeren zitten in de cloud. Bij een systeemcrash worden de data in alle veiligheid doorgestuurd naar de hosts. Die werkwijze garandeert een snelle recuperatie van data en applicaties. Dit laat bedrijven toe om hun beschikbaarheid te handhaven, de regel van 3-2-1 bij de beveiliging van hun data toe te passen en de inkomstenstroom te verzekeren (aangedreven door innovatieve programma’s die de commerciële strategieën verbonden aan het gebruik van de cloud mogelijk maken). In 2015 zal de cloud zonder twijfel aan terrein winnen dankzij de aandacht van het grote publiek voor de disaster recovery.
- Bescherming en beheer van endpoints zal meer aandacht krijgen
Bedrijven hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in moderne datacenters, technologieën om de beschikbaarheid van data en applicaties te garanderen en virtualisatietechnieken. Vele zijn van mening dat moderne datacenters in grote mate gevirtualiseerd moeten zijn. Toch beseffen nog maar weinig bedrijven dat endpoints, in tegenstelling tot servers, altijd fysiek zullen blijven en tegelijkertijd erg beschikbaar moeten zijn. Hoewel de endpoint-beveilingssector blijft groeien, rond de 5 procent tegen 2018, wordt er nog altijd te weinig aandacht besteed aan het kloppende hart van vele bedrijven: de hardwaretoestellen die werknemers gebruiken. Ik ben er zeker van dat dit zal veranderen in het komende jaar. Ict zal beseffen dat na talrijke investeringen in de bescherming van datacenters, het nu tijd is om zich op de endpoint-beveiliging te storten. Innovaties, zowel van de form factor van de toestellen als de beveiligingssystemen, zullen de professionele beveiliging van data en applicaties in deze endpoints garanderen.
- Het internet of things breng nieuwe uitdagingen met zich mee
IDC voorspelt dat de wereldwijde markt voor systemen voor het internet of things zal groeien van 1,9 triljoen dollar in 2013 tot 7,1 triljoen dollar in 2020. Twee derde van de consumenten is van plan om voor 2019 een apparaat aan te schaffen dat hen thuis verbindt met het internet, zoals bijvoorbeeld een smart-tv. Bovendien is de helft van plan een wearable te kopen. Hoewel het internet of things al enige tijd op de agenda van de media staat, lijken consumenten nu ook verkocht en beginnen fabrikanten met het leveren van systemen die hun belofte waarmaken. Dit zal de ict-departementen de komende twaalf tot 24 maanden veel problemen opleveren. Betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de services worden een noodzaak. Gebruikers verwachten service zonder onderbrekingen. Falen kan bedrijven duur komen te staan. Nu al lopen kosten van downtimes op tot in de zes cijfers. Downtime in het internet of things zal nog veel meer kosten.
2015 wordt het jaar waarin de ict zijn verantwoordelijkheid en beschikbaarheid omarmt. Doet het dat niet, dan wordt het een jaar waarin vele bedrijven het onderspit zullen delven. De tijd zal het uitwijzen.
Mike Resseler, evangelist bij Veeam Software
Goed stuk en ik wil graag even een aanvulling geven op punt 4, bescherming en beheer van end-points, d.m.v. een voorbeeld. Onlangs heeft Canon samen met Computable een onderzoek gedaan onder een groot aantal IT professionals. 60% van de bedrijven geeft aan dat “de multifunctional” op dit moment niet beveiligd is. Een ander interessant gegeven is dat al enkele jaren geleden in een Europees onderzoeksrapport werd aangegeven dat “Scan to e-mail” de belangrijke angst was voor het weglekken van bedrijfskritische informatie. In het recente gezamelijke onderzoek gaf nog 59% van de ondervraagden aan dat men scan naar e-mail of desktop. Hoewel het dus gaat om het implementeren van simpele beschikbare technologie, namelijk door rechtstreeks naar beveiligde applicaties te scannen,valt er op dit gebied nog veel winst te behalen.
Een echte evangelist komt altijd met 7 punten. Maar dat geheel terzijde.
6 Consument wordt leidend
Bij punt 1 en 3 hoort ook een nieuwe insteek van de klanten die 24/7 gebruik maken van online diensten en dus ook 24/7 service verwachten.
Daarbij past de trend dat consumenten steeds vaker direct betrokken zijn bij opiniering online en zelfs directe invloed op de bedrijfsvoering.
7 Big Data en haar momentum komt nog niet op gang
Spreekt voor zich.