Hoeveel applicaties denk je dat er binnen jouw organisatie gebruikt worden? Ik denk dat je schrikt van het daadwerkelijke aantal. Vele afdelingen schaffen zelf cloud-apps aan. Vaak niet eens om de it-afdeling bewust te omzeilen, het is gewoon zo simpel te installeren dat afdelingen denken hun it-collega’s te ontlasten door het zelf even op te lossen.
Probleem is dat als elk afdelingshoofd zijn eigen cloud-apps gaat kiezen, deze apps niet communiceren met de cloud-apps van andere afdelingen. Wat er op deze manier ontstaat is een wirwar van losse cloud-apps die niet interoperabel zijn en dan loop je tegen hetzelfde probleem aan als een aantal jaar geleden. Zo blijkt maar weer eens dat integratie een complexe aangelegenheid is. Tijd om een einde te maken aan deze onoverzichtelijke wirwar en het mysterie van alle applicaties te ontrafelen.
Volledige controle
Orde in deze spaghetti brengen en genieten van veel cloud-innovatie, is mogelijk. De realiteit is dat perfect consistente tooling een utopie is. Gelukkig zijn we tegenwoordig gezegend met verschillende oplossingen die zowel on-premise als cloud-applicaties integreren. Denk hierbij met name aan PaaS-oplossingen (platform-as-a-service). En denk ook aan hybride configuraties met applicaties die in het eigen datacenter draaien in combinatie met applicaties die elders in cloudcentra draaien.
En dan komt de plot: dit soort oplossingen zijn niet compleet zonder de mogelijkheid te bieden om de processen tussen apps te regelen. Want te vaak wordt vergeten dat er processen nodig zijn die datastromen en protocollen in rechte banen leiden. Alle apps met elkaar laten praten is één ding, maar ze een zinnig gesprek laten voeren, is twee. Door apps te verbinden, heb je nog niet de bijbehorende processen gekoppeld. Wil je inzicht krijgen in de communicatie tussen apps, dan moeten die processen onderdeel van je it-systeem zijn. Daar zitten alleen maar voordelen aan. Zo creëer je inzicht, maak je processen kopieerbaar voor andere apps, wordt je business process modeling laagdrempeliger en ben je in staat self-service-opties toe te voegen en apps uit te breiden.
Dus ontwar die app-kluwen, brei er om toekomstige verwarring te voorkomen een trui van, zonder processteken te laten vallen. En je zit er weer warmpjes bij.
Tino Scholman, vice president cloud EMEA Oracle
De eerste vraag die je moet beantwoorden is het nut en de noodzaak van het verbinden van verschillende applicaties. Veel cloud applicaties zijn gebaseerd op services en los gekoppeld of los te koppelen, zonder al te veel inspanning. Dat is ook de kracht van een cloud applicatie.
Dit probleem lijkt me niet cloud-specifiek.
Echter, doordat de cloud makkelijker toegankelijker is (Waarmee men makkelijker zelf applicaties kan kiezen) is het probleem nu wellicht nog groter dan eerst.
Ook zal het complexer zijn om op te lossen. In je lokale omgeving kan je IT afdeling wellicht nog helpen, of kunnen enkele slimme mensen integraties maken tussen de applicaties.
Als de applicaties in de cloud draaien, dan wordt het integreren mogelijk ook complexer omdat je niet meer overal rechtstreeks bij kunt.
Dit lijkt wel wat op de 80-90er jaren toen er een wildgroei was van nieuwe applicaties op de PC voor de thuisgebruikers. Nu hebben we min of meer hetzelfde verschijnsel met cloud apps en zakelijke gebruikers, niks praat met elkaar, er is geen connectie met relevante back-end systemen, maar wat ziet die GUI er toch mooi uit op mijn iPhone.
Wat kost deze BYOD-chaos precies vraag ik mij af? En worden eindgebruikers productiever als zij ook nog ICT problemen moeten gaan oplossen?
Vragen, vragen ..
Ontrafel de “Cloud” kluwen.
Excellent “Jan Dirk”.
Daar mag jij net als in Den Haag en Brussel” gelijk mee beginnen.
Dirk Cornelis Krispijn
“Alle apps met elkaar laten praten is één ding, maar ze een zinnig gesprek laten voeren, is twee”.
Johan Cruijff zou het gezegd kunnen hebben.
Koesteren dus.
De opmerking over apps een zinnig gesprek met elkaar laten voeren is leuk gevonden maar dient op zijn merites beoordeeld te worden als we kijken naar de babylonische spraakverwarringen tussen alle beschrijvende, overdrachtelijke en controlerende protocollen. Hierdoor wordt het vaak lastig om informatie tussen organisaties uit te wisselen, naast Dropbox is ook e-mail een vaak gebruikt alternatief binnen bedrijfsprocessen.
Kan me wel vinden in de opmerking van KJ, krijg een déjà vu naar jaren 90 toen Lotus Domino voor de ontwikkeling van allerlei departementale applicaties werd gebruikt. Processen kopieerbaar maken voor andere applicaties klinkt eerder als vervanging dan vernieuwing, precies dus het gevoel dat ik krijg bij het lezen van deze opinie als we kijken naar de ‘hot-plugable’ architectuur oplossingen van Oracle, IBM, Microsoft of SAP waar probleem niet in de spaghetti maar de lasagne zit.
Problemen die in de categorie ‘same sh*t, different day’ vallen.
Zolang je maar niet de veelgemaakt fout maakt om zoveel mogelijk maatwerk te willen ipv je aan open standaarden te houden.