Afgelopen kwartaal boekte Hewlett-Packard een groei van ruim 70 procent in zijn PC-verkoop. De computerfabrikant begeleidde dat nieuws met een serie nieuwe computers en een agressievere strategie.
Vorig jaar september stelde Jacques Clay, vice-president en algemeen directeur van de zakelijke desktop-divisie, dat zijn bedrijf tegen het einde van 2000 de grootste PC-leverancier wil zijn. Deze boude voorspelling lijkt nu meer dan alleen grootspraak. "Wij hebben berekend dat HP 50 tot 60 procent per jaar moet groeien om nummer een te worden. Tot nog toe zitten we gemiddeld op 65 procent en het eerste kwartaal van dit jaar was erg gunstig, ondanks de zogenoemde malaise in de PC-industrie, meldt Clay krap acht maanden later. Hij beweert dat deze groeiberekening is gebaseerd op de voorspelde marktsituatie voor de komende jaren en dus ook groei van concurrenten omvat.
Marktherstel
Clay wil zijn groei veroveren ten koste van de top-leveranciers, Compaq, IBM, Dell en Packard-Bell. Op dit moment bekleedt HP met een marktaandeel van 7,7 procent in de Verenigde Staten de zesde positie op de ranglijst van PC-fabrikanten. Volgens rapporten van onderzoeksbureaus IDC en Dataquest is de totale verkoop van PC’s tijdens het afgelopen kwartaal wereldwijd met 14 procent gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Vergeleken met de laatste periode van 1997 was er een daling van 11 procent. Dat is aanmerkelijk minder dan de gebruikelijke dip na het vierde kwartaal, aldus de analisten.
Volgens Dataquest is Compaq nog steeds de grootste PC-leverancier, gevolgd door IBM, Dell, Hewlett-Packard en Packard-Bell NEC. Deze top vijf consolideert zich in toenemende mate meer en is nu verantwoordelijk voor 53 procent van de totale PC-markt. Vorig jaar was dat nog 46 procent. De negatieve invloed van de grote voorraadoverschotten waar met name Compaq onder lijdt, is ongedaan gemaakt door de sterke groei van de directe leveranciers Dell en Gateway. Analisten denken dat dit alles wijst op een herstel van de PC-industrie.
Wederverkopers
Ondertussen aast HP op de eerste plaats. Om dat te bereiken, reorganiseert de firma zijn distributie en productie. Directeur Jacques Clay belooft dat hij zijn wederverkopers niet laat vallen, maar dat het bedrijf grotendeels blijft steunen op zijn verkoopkanalen. "Bovendien verbeteren wij de relatie met onze distributeurs en onze eindgebruikers middels een aantal initiatieven", meldt Clay. Zo heeft HP een programma voor versnelde levering van de nieuwste technologie en een schema voor prijskortingen op de meestgevraagde producten. Komende zomer implementeert de PC-fabrikant nog een programma voor het assembleren van zijn computers in het kanaal. Dit moet de voorraadtijd van HP en zijn wederverkopers terugbrengen van de huidige drie tot vier weken naar maximaal twee weken.