Nog voordat de Europese gebruikersconferentie Baan World ’99 in Wenen deze week van start ging, was al duidelijk dat ‘integratie’ het thema zou zijn. Na een periode waarin het Nederlandse softwarebedrijf aan de lopende band bedrijven kocht, is het nu hoog tijd een geïntegreerd softwarepakket te presenteren.
Baan heeft niet alleen zijn eigen softwareproducten, uiteenlopend van modules op het gebied van productie, financiën, planning en verkoop, op elkaar afgestemd, ook zijn applicaties opengesteld naar software van concurrenten als SAP en Peoplesoft. De dominerende technologie op dit vlak is XML (eXtended Markup Language).
Marktleider
Baan positioneert zich met zijn huidige brede en geïntegreerde productportfolio, met onder meer Internet en crm-software, weer als leider op de markt voor bedrijfsapplicaties. Ovum-analiste Cassandra Milhouse betitelde Baan in haar onderzoek onlangs als visionair bedrijf. Al in 1996 zag het Nederlandse softwarebedrijf het belang in van crm en nam Aurum over. Baan liet de integratie van de hiermee verworven crm-software met zijn eigen erp-pakket echter te lang op zich wachten, aldus Ovum. Nu pas komt het bedrijf tegemoet aan deze kritische noot.
Baan heeft dankzij de tegenvallende financiële kwartaalresultaten, die 21 oktober bekend zijn gemaakt, nog steeds het vertrouwen van de financiële wereld niet teruggewonnen. Industrie-analisten zijn echter steeds milder over de Barneveldse erp-bouwer. "Ik denk dat ze zich zowel op het gebied van functionaliteit als technologie goed hebben gepositioneerd. Ze liepen al voorop in het opdelen van hun functionaliteit in componenten en nu hebben ze de diverse acquisities ook in hun pakket geïntegreerd", aldus de loftuiting van Aberdeen-analiste Katherine Jones. RV