Net als de meeste van zijn rivalen worstelt Getronics met afkalvende winstmarges. Als reactie op de aanhoudend barre marktomstandigheden houdt de ict-dienstverlener grote schoonmaak in eigen huis. Intussen is de blik alweer op de toekomst gericht: op de lucratieve uitbestedingmarkt en de grote Europese markten. Het concern wil internationaal blijven meespelen — als het daarvoor de kans krijgt van de concurrentie.
|
Het verval ging snel. Boekte Getronics over 2000 nog zestig miljoen euro nettowinst, over het afgelopen jaar verloor het 1,04 miljard. Weliswaar was dit vooral het gevolg van een afschrijving aan goodwill van 930 miljoen euro voor hoofdzakelijk de overname in 1999 van Wang, maar toch.
Het bedrijf zoekt inmiddels koortsachtig nieuwe winstbronnen. Eerst moet het echter, gedwongen door de aanhoudende economische tegenwind, de terugvallende afzet van ict-producten en de stagnerende vraag naar diensten, intern orde op zaken stellen. Dat betekent volgens financieel directeur Jan Docter dat zijn concern zich dit jaar vooral concentreert op het verbeteren van de operationele prestaties en de kasstroom. Over de tweede helft van vorig jaar zijn bovendien al 1786 banen geschrapt (6 procent van het totaal). Ook voor dit jaar staan verdere reducties op het programma.
Lichtpuntjes
Mag Getronics door deze maatregelen op afzienbare termijn rekenen op een opgepoetst financieel plaatje? Kijkend naar de traditionele dienstverleningsmarkt is er ook over de tweede helft van dit jaar sprake van aanhoudende slapte. Diverse onderzoeken van ict-marktonderzoeksbureaus bevestigen dit. De constante schaarste aan opdrachten zet de tarieven van dienstverleners als Getronics verder onder druk. Alleen de overheid en de gezondheidssector tasten nog in de buidel. Bij de traditioneel grote opdrachtgevers van de afgelopen jaren (banken, verzekeraars en telecom) blijft de klad erin.
Er zijn ook lichtpuntjes, vooral in de markt voor uitbesteding, algemeen beschouwd als een van de weinige ict-activiteiten waar op dit moment nog volop winst valt te behalen. Getronics is inmiddels na het Frans-Nederlandse Atos-Origin en Pinkroccade de derde speler op de Nederlandse uitbestedingmarkt met een geschat marktaandeel van 16 procent. Volgens een eerder dit jaar gepubliceerd onderzoek van Rabo Securities besteden Nederlandse bedrijven jaarlijks ongeveer drie miljard euro aan uitbesteding, en zit er de komende jaren een groei van tientallen procenten in het vat. Getronics heeft dan ook aangegeven uitbesteding als een van zijn belangrijkste speerpunten te beschouwen, of het nu gaat om eenvoudige contracten, zoals werkplekbeheer en overname van een helpdesk, of om de complexere vormen, zoals de overname van bedrijfsprocessen (bpr, business process outsourcing). Onlangs nog sloot Getronics een miljoenencontract met chemieconcern DSM voor de overname van het beheer van zevenduizend werkplekken in vijftien landen.
Hele kluif
Aan de kennis zal het niet liggen. Getronics heeft voldoende ervaring en kennis in huis om dergelijke complexe bedrijfsprocessen aan te kunnen. Probleem is alleen dat er zo veel dienstverleners zijn die precies dezelfde kant op willen dat ook op dit vlak een prijzenslag kan ontstaan. Van CMG tot Pinkroccade, van IBM tot EDS, van Atos Origin tot Cap Gemini Ernst & Young, allemaal zoeken ze het goud in de lucratieve meerjarencontracten die met grootschalige uitbestedingprojecten zijn verbonden. Het is dan ook de vraag of Getronics binnen dit geweld zijn marktaandeel verder weet uit te bouwen.
De onderneming heeft al aangegeven zich wat dat betreft niet te willen beperken tot Nederland. De ambities reiken verder, met als speerpunten Europa’s drie grootste markten: Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. In het Verenigd Koninkrijk wist het concern eind vorig jaar al een driejarig contract met Barclays-bank ter waarde van negentig miljoen euro binnen te slepen.
Getronics heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het zich wil binnenvechten op die lucratieve Europese markten. Op de Duitse markt wordt het een hele kluif om een aansprekend marktaandeel te veroveren; daar delen Siemens en T-Systems op dienstengebied momenteel de lakens uit. Daarna komen de grote internationale spelers als EDS, IBM, SAP, Accenture en niet te vergeten de nieuwe combinatie HP/Compaq. Volgens diverse analisten is Duitsland alleen goed te betreden met een lokale partner die deze versnipperde markt als zijn broekzak kent. Getronics moet zo’n partner vinden en overnemen. Daarvoor moet dan wel het geld voorhanden zijn.
Marten Dijkstra