Sinds november 2004 staat een rustige Canadees aan het hoofd van Computer Associates, het bedrijf dat jarenlang de twijfelachtige reputatie had de meest hard-Amerikaanse onderneming te zijn in de ict-bedrijfstak. Ceo John Swainson heeft de wittebroodsweken er nu opzitten en is deze maand echt uit de startblokken geschoten.
Spectrum en eHealth Half april heeft Computer Associates voor 330 miljoen dollar netwerk management onderneming Concord Communications ingelijfd. eHealth is de software van Concord die dient om de prestaties van netwerken in de gaten te houden en daarover te rapporteren. De software ondersteunt ook draadloze netwerken en voip (voice over ip). CA gaat eHealth en de Spectrum-software van Aprisma (it service management, in januari door Concord overgenomen) snel integreren in Uniface. Swainson: “Zodra de overname afgerond is, in juli, integreren we in drie stappen. De eerste stap hebben we al gezet. We beschikken over adapters om de drie applicaties met elkaar in contact te brengen. Stap twee is eHealth en Spectrum kunnen draaien vanuit Uniface. De laatste schrede is de integratie van de drie applicaties. Dat moet rond de zomer van 2006 afgerond zijn. Wat helpt is dat ze alle twee, net als Unicenter, op C gebaseerd zijn. Ze zijn ook allebei overgestapt naar een lichte client-model via J2EE. Structureel zijn de applicaties tamelijk gelijkaardig. In fase drie van de migratie gaan ze een gemeenschappelijke database (MDB data store van Uniface) en een gemeenschappelijke repository gebruiken. |
Het is nogal een verschil met de militaire operatie die vroeger gepaard ging met een bezoek aan Europa van CA-oprichter Charles Wang, zeggen medewerkers van CA Nederland die het kunnen weten. Swainson woont nog steeds in Canada en laat zich naar verluidt per helikopter vervoeren naar het CA-hoofdkwartier in de staat New York.
Voor zijn verrassende komst naar CA in november vorig jaar werkte Swainson 26 jaar bij IBM. Bij zijn vertrek was hij algemeen manager van de middleware divisie van de IBM Software Group, de verantwoordelijke man voor WebSphere dus.
U bent de eerste maand van het fiscale jaar 2006 van CA voortvarend begonnen. Op 5 april maakt u een ingrijpende reorganisatie openbaar, zes dagen later gevolgd door de overname van netwerk management onderneming Concord Communications.
“Het zijn inderdaad een paar drukke maanden geweest. Ik ben in november vorig jaar bij CA gekomen en sinds februari functioneer ik volledig als ceo. Met de start van ons fiscale jaar 2006 werd het tijd al het luisteren, leren en praten van de eerste maanden om te zetten in daden. Nu moet ik wel zeggen dat mensen veel te veel zoeken achter organisatorische veranderingen. Ik begrijp de fascinatie daarvoor wel, maar toch… Het is heel simpel: de organisatie van een onderneming moet ervoor zorgen dat de strategie van het bedrijf wordt gerealiseerd. De bestaande organisatie van CA hielp niet bij het uitbreiden van de bedrijfsactiviteiten.”
U schreef uw aandeelhouders dat het mainframe nog steeds tot de centrale systemen hoort van grote ondernemingen. 50 procent van de omzet komt uit de mainframewereld (hoewel de groei er inmiddels uit is) en de marges zijn hoog. Vormt het mainframe nog steeds een basis die stevig genoeg is voor CA om er zijn toekomst op te bouwen?
“Er komt voorlopig nog geen eind aan het verschijnsel mainframe. De definitie is wel veranderd: het is niet langer iets dat zo groot is als een flinke kamer en niet meer watergekoeld. De vormfactor is veranderd, maar het blijft een betrouwbare dubbel uitgevoerde server die helemaal uitontwikkeld is. Het is een ideaal platform voor data- en transactieverwerking, en daarom nog steeds intensief in gebruik bij banken, verzekeringsmaatschappijen en overheidsinstanties. Dus ja, het is een solide basis; ik verwacht voor CA een constante nominale omzet in software voor systeem- en veiligheidsmanagement voor mainframes. Als percentage van onze totale omzet zal het echter onmiskenbaar teruglopen.”
Opslag is een kritische component van ict-systemen, die echter steeds meer een massaproduct wordt, schreef u begin april. Waarom blijft CA dan toch actief in die markt?
“Opslag- en databeveiligingssystemen zijn voor veel ondernemingen de grootste ‘single asset’ van hun ict-afdeling, die bovendien het snelst groeit. Delen van deze systemen zijn een massaproduct geworden dat je zo van de plank haalt. Dat geldt vooral voor de ‘back-end’ van tapes en schijven; het ‘front-end’ blijft even belangrijk als het altijd al was. Daarom blijft CA daarin actief.”
Vijf divisies Ceo Swainson heeft begin april de bedrijfseenheden van Computer Associates gereorganiseerd. Het bedrijf werd daarbij opgedeeld in vijf ‘kolommen’ die elk verantwoordelijk zijn voor hun eigen financiële resultaten.
|
“Geheel anders is het aan de softwarekant. Dan heb je het met EMC, Symantec/Veritas, IBM, HP en CA wel gehad. Het beheer van opslagmiddelen en beveiliging is steeds nauwer verbonden met het beheer van systemen en infrastructuur. Dat is ook de achtergrond van onze overname van Concord Communications: we dichten daarmee een kloof in ons aanbod. Dat is namelijk wat gebruikers van aanbieders eisen: beheer van alles wat de ze in gebruik hebben, dwars door verschillende technologieën, systemen en leveranciers heen. Om dat strategisch te laten werken moeten ook wij alle onderdelen van systeemmanagement kunnen afdekken, moeten we de hele omgeving bij onze klanten aankunnen. CA wil niet alleen voorkeurspartner zijn, maar dat ook graag blijven.”
U heeft ervoor gekozen CA te reorganiseren langs productlijnen en niet langs de lijnen van verticale markten.
“Meestal is het toch een mengsel van beide, en de infrastructuur van ict verschilt niet erg van markt tot markt; de applicaties verschillen. Vanuit een ontwikkelstandpunt heeft een indeling naar verticale markten dan ook weinig zin. Marketing en verkoop zijn wel specifiek voor elke bedrijfstak. Voldoen aan de Basel-richtlijnen is een noodzakelijke voorwaarde bij banken, maar absoluut betekenisloos in de gezondheidszorg.”
Zou een reorganisatie langs verticale bedrijfstakken van CA niet een aantrekkelijker partij gemaakt hebben voor partners in de indirecte verkoopkanalen?
“Dat geloof ik niet. Verticale markten en partners hebben elkaar niet in zo directe zin nodig. CA is altijd gericht geweest op de grootste ondernemingen. Er is echter een grote groep bedrijven van vijfhonderd tot vijfduizend werknemers waarvan de eisen aan de producten en diensten niet eens erg veel verschillen, maar die het anders gebundeld willen zien en geleverd willen hebben door partners die ze kennen. CA verkoopt minder dan 10 procent van zijn omzet via het indirecte kanaal; het industriegemiddelde is 51 procent.”
“Ik leg ons doel bij 25 procent van de omzet. 50 procent van onze omzet zit in de sector mainframes. Dat is allemaal directe verkoop en dat zal nooit veranderen. Mijn idee is om de helft van de niet-mainframe omzet via partners te gaan behalen. Het zal minstens nog twee tot drie jaar kosten voor we zover zijn. Jullie hebben in Europa al een voorsprong op Noord-Amerika, want hier zijn we er drie jaar geleden al mee begonnen. De regiomanagers van CA in Noord-Amerika worden verantwoordelijk voor de omzet uit het directe kanaal en via de partners; ook daar zijn we overgestapt op de Europese aanpak.”
Het lijkt erop dat het een van uw hoofdtaken zal zijn de slechte reputatie van CA bij zijn klanten te lijf te gaan. Analisten lijken het erover eens dat die slechte naam feitelijk dateert van meer dan twee jaar geleden. Hij verdwijnt echter niet of slechts langzaam. Hoe repareer je een slechte reputatie?
“Dat is inderdaad moeilijk. De relatie met onze klanten is dramatisch verbeterd sinds 2001. Dat is mooi, maar voor verandering van de perceptie in de markt zullen we nog jaren nodig hebben. Reken maar op drie tot vier jaar. De komende achttien maanden tot twee jaar wil ik gebruiken om de mechanica van onze onderneming op orde te brengen: het erp-systeem van SAP, de boekhouding en dergelijke.”
“Het vertrouwen van onze klanten en de markt herwinnen gaat langer duren dan twee jaar. Dat vertrouwen is verloren geraakt over een lange tijdsperiode en dat blijft ons achtervolgen. De sleutel daarbij is: ‘het gaat er niet om wat je zegt, maar om wat je doet’. Met andere woorden: de duizenden interacties van CA-medewerkers met klanten moeten van ‘confronterend’ veranderen in ‘positief’. Dat is de enige manier, maar ik geef toe: het is een lange weg.”