CMG presenteerde goede resultaten over het jaar 2000 en verwacht in 2001 verder te kunnen groeien. De malaise op de erp-markt is voorbij en de automatiseerder ontpopt zich steeds meer als specialist in telecom-oplossingen.
CMG heeft geen makkelijk maar wel een buitengewoon goed jaar achter de rug, constateerde bestuursvoorzitter Cor Stutterheim tijdens de presentatie van de jaarcijfers 2000. "Wij zijn de witte raaf onder de ict-resultaten." Het bedrijf dankt zijn sterke resultaten aan de overname van het Britse Admiral en de forse omzetgroei op het gebied van softwareoplossingen voor draadloze communicatie. Wel zag CMG de omzet in de Benelux met 3 procent nauwelijks toenemen en vielen de prestaties in Frankrijk en Duitsland tegen. Een bron van zorg bleef het personeelsbeleid: CMG kende vorig jaar een gemiddeld personeelsverloop van 18 procent met een uitschieter van 20 procent in de maanden juli tot en met oktober. Om de eigen ervaren krachten binnen te houden, introduceert CMG een nieuw optieplan. Desalniettemin steeg het aantal medewerkers – ondanks het personeelsverloop en het volgens Stutterheim chronische tekort aan ervaren ict’ers – van ruim achtduizend naar dertienduizend, met name door overnames.
SMS-en
CMG realiseerde in 2000 een omzet van 2,93 miljard gulden. Dat is een toename van 33 procent. De overname van Admiral voor ruim vijf miljard gulden drukte de nettowinst, die uitkwam op 162,9 miljoen gulden (een daling van 19 procent ten opzichte van de winst in 1999). CMG-directeur Tom Rusting verklaarde in zijn toelichting dat zijn bedrijf in vrijwel alle marktsectoren groei realiseerde. Op de uitbestedingsmarkt profiteerde het bedrijf van de lange-termijncontracten met klanten. In de overheidssector en de financiële wereld groeide CMG vooral door de overname van het Britse Admiral. Het enige marktsegment waar CMG nauwelijks progressie boekte, was de ‘overige industrie’, een verzamelnaam voor handel, transport, energie en industrie. De automatiseerder kampte hier met een terugloop in erp-gerelateerd werk, met name op SAP-gebied. Via een herverdeling van arbeid kon CMG medewerkers inzetten op de telecommarkt. Hier behaalde het bedrijf zijn grootste progressie: naast een behoorlijke groei in telecomdiensten (systeemintegratie, systeemontwikkeling en consulting) stegen de opbrengsten van telecomproducten met maar liefst 129 procent. Vooral met de verkoop van SMS-systemen aan telefoonmaatschappijen boekte CMG succes. Het versturen van tekstberichten (SMS-jes) via de mobiele telefoon is de afgelopen twee jaar explosief gestegen.
CMG wil dit Europese paradepaardje nu ook inzetten in Azië (vooral China) en Latijns-Amerika. Daarnaast investeert het fors in onderzoek en ontwikkeling, waaronder het relatiebeheer- en factureringssysteem van het overgenomen Computer Answers en, in samenwerking met Cisco, unified en multimedia messaging die samenhangen met de ontwikkeling van Gprs- en Umts-netwerken.
Besognes
Hoewel de groei in de Benelux, dat de meeste omzet realiseert, met 3 procent tegenviel, toonde Rusting zich tevreden over de gang van zaken. "Het geheim van de smid: onze lange-termijnrelaties met klanten." Over andere kernlanden meldde hij dat het met CMG in Groot-Brittannië beter gaat. Het overgenomen Admiral, dat ongeveer even groot was als CMG, is inmiddels geïntegreerd, waardoor de omzet verdubbeld is. In Duitsland en Frankrijk presteerde de automatiseerder beneden de maat. CMG zag bij de oosterburen de opdrachten in de bankwereld wereld stilvallen, vanwege de besognes rond fusies en overnames. Opvallend genoeg herstelde wel de SAP-markt, terwijl de Baan-malaise voortduurde. CMG liet daarop een aantal Baan-medewerkers omscholen. Ook Frankrijk, net als Duitsland minder omvangrijk dan de Benelux en Groot-Brittannië, draaide moeizaam. Het integratieproces door de overname van twee lokale spelers en de Franse activiteiten van Admiral nam meer tijd in beslag dan verwacht. Bovendien werkte de invoering van de 35-urige werkweek ook negatief door op de winstgevendheid, beweren de CMG-managers.
Stutterheim blijkt optimistischer dan brancheorganisatie Fenit, die verwacht dat de gemiddelde marktgroei van de it-sector in 2001 op ruim 4 procent uitkomt. "Wij denken aan een groei van 10 procent. Klanten investeren weer in betere informatiesystemen. Hun budgetten zijn gelijk of hoger dan vorig jaar." De CMG-topman denkt deze voorspelling te kunnen waarmaken door de positie in de telecomsector agressief uit te bouwen en opdrachten voor grote ict-projecten, waarvan e-handel de aandrijver is, binnen te halen. "Kleinere ict-leveranciers verliezen steeds meer marktaandeel onder grote klanten. Ook varen we wel bij de toenemende vraag naar erp-diensten en de integratie van de front- en backoffice."