Hoewel managers vinden dat testen van software een strategische noodzaak is, wordt programmatuur nauwelijks nog gecontroleerd op de gevolgen voor de bedrijfsvoering.
De verantwoordelijkheid voor het testen van geschreven code berust voor 73 procent bij it-directeuren, it-managers of softwareontwikkelaars. Zo blijkt uit het onderzoek ‘Testing Times for Board Rooms’ van onderzoeksbureau Coleman Parkes. In opdracht van LogicaCMG zijn 255 betrokkenen uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden uitgebreid geïnterviewd.
De verschillen tussen de drie landen zijn te klein om vergaande conclusies te trekken. Toch valt op dat Nederland vindt dat ’testen er gewoon bijhoort’, maar dat in ons land tegelijkertijd de software het minst wordt getest op de gevolgen voor de ‘business’.
“Uit ons onderzoek komt naar voren dat 68 procent van de it-managers vindt dat te veel producten en diensten bij lancering onvoldoende zijn getest, en dat 89 procent van de respondenten zegt systemen te hebben afgeleverd die al 48 uur na ingebruikneming volop problemen veroorzaakten. Doordat it-managers de verantwoordelijkheid op zich nemen zonder een acceptabele ondersteuning van de commerciële afdeling, heeft men vaak een gebrek aan de juiste testmiddelen en testcapaciteit”, licht Paul Tieman het onderzoek toe. Hij is director testmanagement & consultancy bij LogicaCMG.
Klanten
Idealiter wordt bij het opstellen van de eisen waaraan een applicatie moet voldoen al aangegeven hoe het programma gaat worden getest; welke bedrijfsrisico’s er zijn en welke testcases dus moeten worden gedaan. In de praktijk laat dit duidelijk te wensen over. Het testen is een sluitpost. Testers beklagen zich dus niet voor niets al sinds jaar en dag over het gebrek aan belangstelling.
Toch is er een verschil ten opzichte van een of twee jaar geleden: applicaties reiken meer en meer tot buiten de bedrijfsgrenzen. Partners, leveranciers en klanten worden in toenemende mate betrokken bij de toepassingen, waardoor het bedrijfsrisico toeneemt. Reden te meer voor het commerciële management om zich met het testen bezig te houden. “Je moet dan gaan testen wat er gebeurt als heel veel klanten tegelijk de applicatie gebruiken. Dat is een bedrijfsbelang”, zegt Nanne Bos van LogicaCMG.
Tegelijk meent 88 procent van de ondervraagden dat beter testen over de hele linie leidt tot minder ontwikkelkosten. Ook dat zou interessant moeten zijn voor het algemeen management.
Teus Molenaar