'Analytics neemt grote vlucht in 2013'

Marc Zegveld, strategy leader, IBM Benelux

05-12-2012 15:23 | Door Kim de Vries | Er zijn 6 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
IBM Marc Zegveld

Computable vroeg de leiders van het ict-consultancybedrijf Capgemini, het ict-adviesbedrijf IBM en het ict-consultancybedrijf Atos, naar hun verwachtingen voor 2013. Volgens strategy leader Marc Zegveld van IBM Benelux gaat het er in 2013 om met de inzet van ict het verschil te maken ten opzichte van de concurrentie.

Welke trends ziet u in de ict-consultancywereld en wat brengt 2013?

‘Ict wordt een steeds belangrijkere factor binnen de bedrijfsvoering. In 2013 zullen veel ondernemingen keuzes moeten maken om kosten te besparen. Onze wereldwijde Ceo-study van 2012 gaf aan dat technologie de belangrijkste externe factor is die invloed heeft op een organisatie. Ceo’s maar ook Cmo´s, verantwoordelijk voor de marketing binnen de organisatie, zetten steeds vaker ict in om het verschil te maken ten opzichte van concurrenten. 

Nieuwe vormen van ict hebben zich over een aantal jaar bewezen. Analytics neemt een grote vlucht in 2013. Denk bijvoorbeeld aan online retailers die met behulp van analytics grote hoeveelheden klantdata kunnen analyseren om een persoonlijke dialoog te voeren met de klant en zo relevante aanbiedingen te doen. Of banken die steeds vaker gebruik maken van ict om klanten betere producten te bieden en betere service. Met technologie kan een bedrijf zich onderscheiden. Een specifiek voorbeeld hiervan in Nederland is Wehkamp, waar wij als IBM bij betrokken zijn bij het inzetten van analytics and crosschannel marketingoplossingen om een duurzame relatie op te bouwen met klanten.’

Hoe kunnen ict-afdelingen en organisaties het verschil maken in 2013?

‘Consultants moeten zich in 2013 breed oriënteren om verbanden te kunnen leggen die relevant zijn voor de dagelijkse praktijk van de klant. Diepgaande kennis van de bedrijfstak en communicatievaardigheden zijn hiervoor essentieel. Maar het belangrijkste is dat hij of zij een brug kan slaan tussen ict en de bedrijfsvoering. Ict-professionals kunnen hieraan appelleren om innovaties door te voeren. Zorg ervoor dat je nadenkt over hoe een ict-functie de bedrijfsvoering kan versterken. Kruip in de huid van de business owner. Het gaat erom waarde te creëren met ict-toepassingen.’

Kunt u een 'gouden' tip geven aan onze lezers?

‘Ga nog een stap verder. Kruip niet alleen in de huid van de business, maar ook van de klant en de partner van de klant. Om te begrijpen hoe de communicatie naar klanten kan worden versimpeld, moet je weten welke beslissingen door een klant worden genomen. De mogelijkheden van ict zijn eindeloos, onder andere dankzij de groeiende mogelijkheden om uit de toenemende hoeveelheid data inzichten te verkrijgen die we voorheen niet hadden. Als ict-professional wordt je rol binnen het bedrijf dus ook steeds belangrijker. Zorg dat je die industrie- en businesskennis opbouwt om de vertaling te kunnen maken hoe ict kan helpen om de business te versterken.’ 

Over Marc Zegveld

Marc Zegveld is als IBM-partner verantwoordelijk voor de Benelux adviesgroep Strategie & Transformatie. Deze groep bouwt voort op de 100-jarige IBM transformatiegeschiedenis. De strategie- en transformatie-adviseurs zijn actief in 170 landen en zijn internationaal georiënteerd.

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Gerelateerde artikelen

07-12-12  Inhoud Consultancy Guide 2013

50 vacatures
iOS Ontwikkelaar

Ordina , Nieuwegein

Medior Java Back-end Developer M/V

Panasonic Cloud Management Service Europe B.V. , Amsterdam Zuidoost

Ervaren SharePoint ontwikkelaar

De Nederlandsche Bank , Amsterdam

Ervaren SharePoint architect

De Nederlandsche Bank , Amsterdam

Software Developer C# / .NET (M/V)

NKL Contactlenzen , Emmen

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1939 6.92
Klik voor meer info 2 1464 6.64
Klik voor meer info 3 1194 6.60
Klik voor meer info 4 866 6.59
Klik voor meer info 5 1131 6.57
Klik voor meer info 6 407 6.31
Klik voor meer info 7 543 6.27
Klik voor meer info 8 679 6.01
Klik voor meer info 9 1059 6.00
Klik voor meer info 10 451 5.96