Bedrijven die serieus werk willen maken van het integreren van hun applicaties doen er goed aan in eerste instantie intern een centraal kenniscentrum op te zetten. Dat advies krijgen ze van de Gartner Group bij monde van vice-president Pezzini.
Zo’n centrum moet zorgen voor een op de groei gebouwde integratiearchitectuur, "vergelijkbaar met de plattegrond van een stad" en implementatie van een gezamenlijke technische infrastructuur. Voorwaarde is wel dat de organisatie de moed opbrengt het ontbreken van zo’n architectuur als probleem te onderkennen. Alleen met deze maatregelen kan ze met succes de strijd aanbinden met het "spaghettimodel" van integratie, aldus Pezzini.
Dat model is bijna universeel en buitengewoon schadelijk. "Het slokt een derde van het budget voor softwareonderhoud op en is dus erg duur. Dat is een ict-kwestie, maar het is ook onbeheersbaar en dat maakt het tot een bedrijfskwestie. Het duurt bovendien eeuwen alvorens je een nieuwe applicatie kunt ontplooien." Belangrijkste oorzaak van het spaghettiprobleem schuilt volgens Pezzini in het feit dat men dertig jaar lang integratie van applicaties gezien heeft als een lokaal probleem. Dat heeft een meer architecturale aanpak, "de gelaagde architectuur van lasagne" in de weg gestaan.
In 80 tot 90 procent van de gevallen waarin thans applicaties worden geïntegreerd draait het om het verkrijgen of behouden van consistente data tussen systemen die verder fysiek en logisch onafhankelijk zijn. Meertraps processen die we kennen uit de ketenautomatisering zijn in een op de tien gevallen de reden om te integreren. Hoewel ze fysiek los van elkaar staan, vormen die systemen toch een logisch geheel. De samengestelde activiteiten van een callcenter bijvoorbeeld dwingen tot synchrone interactie tussen systemen die in alle opzichten van elkaar afhankelijk zijn. Ze zijn goed voor de resterende 10 procent van de integratieprocessen.
Lasagne
Niet elk systeem laat zich het best integreren middels één aanpak, aldus Pezzini. ‘Mix and match’ is daarom het parool om de onderneming van een stevig en coherent zenuwstelsel te voorzien. De komende vijf jaar zullen de ‘lasagnelagen’ van middleware voor integratie en kennis van bedrijfsprocessen samengroeien tot zo’n uniform stelsel.
Xml is als technologie om die integratie te realiseren sinds vorig jaar gemeengoed geworden, aldus Gartner. Goed nieuws dus voor Software AG, dat zich sinds 1998 trots siert met de onderkop ’the XML company’. Ceo Königs van SAG verwacht dat XML het sleutelplatform wordt voor de totale integratie van ondernemingen, een miljardenmarkt verwachten Gartner en IDC. De belangrijkste katalysator voor die ontwikkeling ziet Königs in de komst "binnen een of twee kwartalen" van Microsofts .Net. "Dan gaan in één klap tienduizenden ontwikkelaars aan het werk." Königs ziet xml vervolgens in 2002 commercieel doorbreken.
De onderneming boert toch al niet slecht met zijn xml-aanbod. Met name Tamino, de databank waarin rechtstreeks opvraagbaar xml-gestructureerde data zijn opgeslagen, mag zich in een warme belangstelling verheugen. IBM, HP, BEA en Tridion maakten bekend met Tamino-gebaseerde oplossingen te komen. IBM integreert Tamino in zijn Websphere-productlijn. HP doet hetzelfde met de Bluestone serversoftware.
It-crisis minstens tot zomer 2002
Erwin Königs, ceo van Software AG, ziet op zijn vroegst tegen zomer 2002 een kentering optreden in de ‘ernstige crisis’ die de ict-bedrijfstak teistert. "Dit is een van de ergste periodes die ik me kan herinneren, en het gaat langer duren dan we tot voor kort dachten." Hij ziet niet eerder dan in het tweede kwartaal mogelijkheden tot herstel. "Dat geldt ook voor de andere software-integrators op de markt." Tot die tijd zal onder de leveranciers door overnames en sluitingen een saneringsgolf op gang komen. Ook de vraag naar software en diensten ontkomt niet aan de crisis. "Investeren doet een klant alleen nog maar in software waarmee de productiviteit en de winstgevendheid vergroot worden."
Deze sombere voorspellingen van Software AG komen na het winstgevendst eerste halfjaar dat de Duitse onderneming ooit heeft gerealiseerd. De omzet nam met 46 procent toe tot 287 miljoen euro, waarover 53 miljoen euro nettowinst werd behaald, 82 procent meer dan het jaar daarvoor. Königs is niet erg positief gestemd over de nabije toekomst. "Het derde kwartaal zal minder worden dan het vorige, een trend die zich het laatste kwartaal zal voortzetten." De cijfers over het derde kwartaal maakt de onderneming op 24 oktober bekend.