Het licentie-conflict tussen gebruikers en Oracle over gecombineerde (multiplex) en indirecte toegang tot datapakhuizen verbreedt zich. Onderzoeksbureau Gartner mengt zich in de ruzie met de beschuldiging dat de databankleverancier ongepaste verkooptactieken hanteert.
Het onderzoeksbureau spoort Oracle-klanten aan hun licentiebetalingen te controleren. De verstrekking en facturering van licenties geschiedt in sommige gevallen namelijk automatisch, op basis van software. Vorige week uitte onderzoeksbureau Metagroup bij monde van analist Mark Shainman al eenzelfde waarschuwing; de softwareleverancier zou meer geld willen halen uit bestaande klanten.
Gartner beschuldigt Oracle nu van drie ongepaste verkoophandelingen. Het bedrijf zou klanten dwingen de duurste licentie-opties te kiezen, proberen gebruikers vooraf meer licenties te verkopen dan ze nodig hebben, en teveel geld rekenen voor gecombineerde en indirecte toegang tot informatie in datapakhuizen.
Oracle ontkent deze aantijgingen. Het stelt dat er weliswaar een licentiecorrectie is met betrekking tot multiplex-toegang tot datapakhuizen, maar deze kwestie raakt een klein aantal klanten. Die hadden tot op heden incorrecte gebruikslicenties voor de software. De kritiek van Metagroup zou op misverstanden berusten.
De databankleverancier verklaart tot op heden klachten van slechts zeven gebruikers te hebben gehoord. Metagroup zegt contact te hebben met negen gedupeerden, terwijl Gartner beweert ‘diverse klachten’ te hebben ontvangen. Bovendien suggereert het analistenbureau met zijn aansporing dat gebruikers hun licenties en betalingen moeten controleren, dat het al meer klanten raakt.
Werkelijke waarde
De Oracle Gebruikersgroep Holland (OGH) heeft vanuit de leden nog geen enkel signaal hierover ontvangen, laat het OGH-secretariaat weten. Het bestuur kan dan ook geen inhoudelijke reactie geven.
De Nederlandse Oracle-vestiging reageert: "Wij willen de licentieprocedures zo goed mogelijk laten aansluiten op de werkelijke waarde van de data. Dit kan in uitzonderlijke gevallen een kostenstijging betekenen." Volgens woordvoerster Nicole Nan zijn er diverse opties om dit op te vangen, zoals licenties op gebruikersbasis omzetten naar op processor gebaseerde licenties.
De eerste constructie gaat uit van toegang tot een databank of applicatie, wat duurder is bij veel gebruikers en apart getelde gecombineerde toegang. De tweede opzet is op basis van de machines waarop de software draait, maar kan duurder uitpakken bij het uitdijen van datapakhuizen.
Omzet opkrikken
Gartner noemt Oracle’s verkooptactiek agressief en zegt dat deze aanpak dient om de ingezakte omzet uit databankverkoop op te krikken. Die omzet is de afgelopen vier kwartalen met wel 17 procent gedaald, claimt Gartner. Midden vorige maand maakte de softwareleverancier tegenvallende resultaten voor zijn fiscale derde kwartaal bekend.
Het bedrijf had begin maart al een winstwaarschuwing doen uitgaan. De oorzaak: tegenvallende verkoop in Azië. "De software-verkoop in de Verenigde Staten en Europa is lichtjes aangetrokken ten opzichte van het tweede kwartaal, maar dit was geen compensatie voor de dip in Azië", aldus uitvoerend directeur (ceo) Larry Ellison.
Analisten bestempelen dit als een uitvlucht, aangezien het Verre Oosten slechts 14 procent van de totale omzet genereert. De tegenvaller zou te wijten zijn aan een slechte uitvoering van de bedrijfsstrategie en een te hoge prijsstelling ten opzichte van de concurrentie.
Ellison houdt het bij de dip. "Het is duidelijk dat de krappe it-budgetten klanten prijsgevoeliger maken. Onze laaggeprijsde producten doen het echter vrij goed in dit economische klimaat. De verkoop van de lager geprijsde standaarduitvoering van onze databank is 14 procent gestegen. Veel gebruikers daarvan moeten opwaarderen naar de bedrijfsuitvoering zodra de economie aantrekt."