Lawson Software heeft een crm-pakket op de markt gebracht dat in een half jaar tijd tot stand is gekomen. In de loop van volgend jaar verschijnen verschillende smaken van de crm-software. Net als op de erp-markt, ontwikkelt Lawson crm-toepassingen voor een beperkt aantal verticale markten: detailhandel, gezondheidszorg en professionele dienstverlening.
Het Amerikaanse bedrijf, dat is gespecialiseerd in middelgrote erp-applicaties, sluit zich met zijn nieuwe productlijn aan bij het groeiende leger softwareleveranciers die geïntegreerde bedrijfsfunctionaliteit aanbieden, bestaande uit erp (enterprise resource planning) en crm (customer relationship management). Voor de ontwikkeling van de crm-software had Lawson slechts zes maanden nodig. ‘Alle klantinformatie zit al in het erp-systeem, maar staat ten dienste van de interne bedrijfsprocessen. Het enige wat je hoeft te doen om een crm-systeem te ontwikkelen, is diezelfde informatie ten dienste te stellen aan de contacten met de klant’, zegt Benelux-directeur Mike Betz. Dit verklaart de korte ontwikkeltijd.
Dezelfde bron
In de visie van Lawson putten zowel erp- als crm-pakketten uit dezelfde informatiebron, maar verschillen de soorten zoekopdrachten die ze afvuren op de centrale database. Bovendien kennen de systemen een andere manier van gegevenspresentatie. ‘Bedrijven hebben een erp-systeem om de voorraden in hun magazijnen te beheren. Dan gaat het erom op welk moment je producten moet bestellen. Vanuit crm-optiek gebruik je dezelfde informatie, maar probeer je de vraag te beantwoorden welke producten een bepaalde klant afneemt en waar die eventueel nog meer behoefte aan zou kunnen hebben’, verduidelijkt Betz.
Lawson sluit zich aan bij het rijtje leveranciers als Oracle, Baan en Peoplesoft; ook deze bedrijven streven een breed aanbod van bedrijfsapplicaties na. Dit staat tegenover de zogenoemde best of breed-filosofie, waarbij leveranciers van specifieke en gespecialiseerde toepassingen werken met softwarepakketten van anderen om zo toch alle bedrijfsprocessen te ondersteunen. De discussie tussen deze kampen woedt al jaren en beide strategieën hebben voor- en nadelen. Integrale systemen zijn complex, generiek toepasbaar, moeilijk te implementeren en kosten veel geld, maar ze bieden één oplossing voor het bedrijf. Best of breed-systemen daarentegen bestaan uit een allegaartje van toepassingen die aan elkaar geknoopt moeten worden, iets wat in de praktijk altijd een lastige klus blijkt te zijn. Uiteindelijk past het systeem echter perfect, want de deeloplossingen zijn geselecteerd op de gewenste functionaliteit. Een nadeel is weer dat de ‘lappendeken’ moeilijk onderhoudbaar is, omdat elke wijziging in een deelsysteem gevolgen kan hebben voor de andere systemen en de (zelfgebouwde) koppelingen er naartoe.
Japannertje spelen
Lawson behoort tot subtop van de erp-wereld en kan met zijn crm-aankondiging getypeerd worden als ‘volger’. ‘Wij hebben wel een beetje Japannertje gespeeld. We bekeken alle succesvolle crm-functionaliteit en gebruikersinterfaces en hebben die vervolgens zelf nagebouwd’, aldus Betz. Hij verwacht de crm-oplossing in eerste instantie vooral te verkopen bij bestaande klanten, die naar zijn zeggen geïnteresseerd zijn in een geïntegreerde bedrijfsapplicatie. Betz zegt momenteel vijfendertig klanten te hebben in de Benelux.
In 1975 startte de onderneming als leverancier van bedrijfssoftware voor mainframes. Vijf jaar geleden stelde Geoffrey A. Moore, bekend van managementboeken als ‘Crossing the chasm’ en ‘The gorilla game’ en tevens lid van de Raad van Commissarissen van Lawson, dat een kleine speler op de softwaremarkt alleen kan overleven als hij zich toelegt op het leveren van op maat gesneden oplossingen voor verticale markten. De branches detailhandel en gezondheidszorg waren fors vertegenwoordigd in het klantenbestand en daar concentreerde Lawson zich dan ook op. Sindskort heeft het bedrijf ook een softwarepakket voor professionele dienstverleners, dat als nieuwe doelmarkt aangemerkt is.
Gebroken been
Het leveren van branche-oplossingen heeft volgens Betz grote voordelen. ‘Omdat de software al aansluit bij de branche heb je minder maatwerk nodig, waardoor de implementatie snel verloopt en ook het onderhoud minimaal is.’ Als voorbeeld noemt Betz de zogenoemde Case-cards in het systeem voor de gezondheidszorg. ‘Als iemand met een gebroken been binnenkomt, wordt hij behandeld aan de hand van zo’n kaart. Dat geeft een overzicht van het proces dat de patiënt moet doorlopen, hoelang het duurt en hoeveel het kost.’
Crm en verticale oplossingen zijn niet de enige speerpunt in beleid van Lawson. Het bedrijf maakt veel tamtam om zijn portaaltechnologie, die het mogelijk maakt op het niveau van de gebruikersinterface applicaties te integreren, inclusief niet-Lawson toepassingen.