Computerreus IBM neemt dochteronderneming Lotus Development uiteindelijk toch op in de eigen organisatie. De twee it-leveranciers bevestigen nu de geruchten over het opslokken van Lotus die reeds jaren de ronde doen. Die softwareproducent was al jaren in handen van IBM, maar genoot een zelfstandige status.
Voorspellingen van analisten over de aanstaande beëindiging van Lotus’ zelfstandigheid zijn bijna net zo oud als de overname van Lotus door IBM. Die koop geschiedde in 1995 voor het bedrag van 3,5 miljard dollar. Telkens wanneer berichten over integratie weer de kop opstaken, haastten beide it-ondernemingen zich om dit met klem te ontkennen.
Desondanks is het nu toch zo ver gekomen; IBM wil Lotus niet langer buiten het eigen oplossingenportfolio houden. De integratie van Lotus en diens 8000 werknemers in IBM’s omvangrijke softwaregroep is per 1 juli dit jaar een feit. De Lotus-software valt voortaan onder het Premier Program for Software van de moederonderneming.
Lotus is nu gewoon een van de merken in het softwareportfolio van IBM en krijgt daarmee dezelfde positie als beheerprogrammatuur Tivoli, applicatie- en webserver Websphere en databank DB2. Overigens heeft DB2 sinds vorige maand binnen IBM gezelschap van de overgenomen Informix-databank.
Beloftes
It-leveranciers IBM en Lotus stellen dat de klanten en partners van de ingelijfde dochter nauwelijks iets zullen merken van de verandering. Dit betreft niet alleen de ondersteuning voor de huidige software en oplossingen waarin die programmatuur is verwerkt. IBM belooft ook expliciet de ontwikkeling van Lotus’ producten voort te zetten.
Dit is een heikel punt voor zowel gebruikers als partners van de softwareproducent. Reeds sinds de overname bestaat de vrees dat het grote IBM de technologie van de dochteronderneming opneemt in het eigen productportfolio om Lotus-gebruikers dan over te willen hevelen naar de eigen software. Dit ondanks herhaalde geruststellingen en beloftes van beide it-leveranciers.
Ook nu de integratie van Lotus in het moederbedrijf officieel een feit is, blijven de woorden van sussende aard. Erik Vos, directeur software van IBM Benelux, zegt dat Lotus nu simpelweg ook op verkoop- en marketinggebied wordt geïntegreerd. "Net zoals eerder al met Tivoli. De technologie was al gekoppeld, maar nu komen we duidelijk met een eind-tot-eind oplossing gebaseerd op de vier merken van de softwaregroep: Lotus, Tivoli, Websphere en DB2."
Vos bevestigt dat IBM gebruikers van één of enkele van zijn producten actief gaat benaderen om de overige, gekoppelde software aan te prijzen. "Dat kunnen Lotus-klanten zijn, maar ook Tivoli-klanten." Het it-concern wil zo over zijn rivalen heenstappen. "Wij hebben nu voornamelijk op deelgebieden concurrentie; Exchange van Microsoft, de databank van Oracle, Hewlett-Packard met Openview. Maar zij bieden geen totaaloplossing."
Strategie en markt
De integratieaanpak vertoont geen verschil tussen de Verenigde Staten en Europa, aldus Vos. IBM’s softwaretak krijgt er achtduizend werknemers bij en de Lotus-topmensen vallen onder de software-hoofden van het moederbedrijf. Zo rapporteert Lotus-president Al Zolar voortaan direct aan software-president Steve Mills. Daarbij verloopt de communicatie en verantwoordelijkheid voortaan over twee sporen. "We hebben daarvoor een matrix-constructie opgezet. De strategie komt vanuit Lotus en de marktbenadering komt vanuit de softwaregroep."
In januari dit jaar wou Vos niet ingaan op de rondgaande berichten over de aanstaande integratie van Lotus. Hij zei toen wel een trend naar hechtere samenwerking te signaleren. "De klant wil graag één geïntegreerde oplossing. Hij wil één systeem, waarvan de verschillende onderdelen aan elkaar gekoppeld zijn. Dat geldt niet alleen voor Lotus, maar ook voor Tivoli."
Profetische woorden, zo blijkt. Tivoli, een andere IBM-softwaredochter, had eveneens een redelijk zelfstandige positie ten opzichte van het moederbedrijf. Ook dat is nu ten einde gekomen. IBM wil zijn bezittingen hechter koppelen om zo beter bewapend de strijd tegen concurrenten Oracle, Microsoft en Hewlett-Packard aan te gaan. "In ieder geval zijn de merknamen Lotus en Tivoli heel sterk, dus die zullen niet verdwijnen", zei Vos begin dit jaar al.
Leer-inhoud
IBM kondigde, enkele dagen na de bekendmaking van de integratie van dochter Lotus, een nieuw partnerprogramma aan voor Lotus’ software. IBM’s Mindspan-tak, die software voor elektronisch leren aanbiedt, wil met dit Learningspace Content Partner Programma bedrijven aantrekken die materiaal voor e-leren ontwikkelen. Die partners kunnen deze e-lesprogramma’s vervolgens op de markt brengen. IBM’s nieuwe initiatief steunt op drie elementen: de online catalogus die alle inhoud aanbiedt, de partnerovereenkomst die de wederverkoop van de informatie regelt, en de ontwikkelaarssite die programmeerhulpmiddelen en technische ondersteuning biedt. Het Content Partner Programma is kosteloos voor bestaande Mindspan-partners.