Kalido, de voormalige programmeerafdeling van Shell, boekt voor een softwaremaker de snelste omzetgroei aller tijden in Groot-Brittannië. Met 8,6 miljoen dollar revenu in 2001 – bijna driemaal zoveel als een jaar eerder – lijkt de onderneming een witte raaf in het slechte economische ict-klimaat.
Caleidoscoop De naam Kalido is afgeleid van de caleidoscoop. "Die bestaat uit veranderende kleuren en patronen. Wij gaan voor veranderende data", licht Hayley toe. Zijn bedrijf profiteert van het gebrek aan uniformiteit binnen andere managementsoftwarepakketten. "In plaats van betere software te schrijven, gebruiken we de verschillen van tussen pakketten. Er is namelijk een reden waarom een bepaald programma een bepaalde uitvoer heeft; het is niet omdat de programmeurs dom zijn." In plaats van alle verschillende uitkomsten te standaardiseren, koestert Kalido de diversiteit. "We verliezen geen informatie, want de gegevens zijn er nog steeds. Zo zien we de verschillen en gebruiken we ze." Kalido heeft dan ook veel kritiek op crm-software. Vice-president Chris Worley stelde eerder dit jaar dat "de miljarden dollars die zijn geïnvesteerd in crm-oplossingen om de strategie van directies om een bedrijfsbreed beeld van de klanten op te bouwen juist ondermijnen". Het is volgens Hayley de natuur van crm om geen controle te hebben over de data. |
Heeft Kalido ook zijn indrukwekkende orderportefeuille cadeau gekregen? "Alleen bij Unilever is er een verband tussen Shell en ons. De rest doen we via directe verkoop en met partners", zegt Hayler. Naast IBM en Accenture is Atos Origin – afkomstig van Philips en waarmee het in hetzelfde schuitje zit – partner. Philips is klant van Kalido.
Dit alles versterkt de kans dat Kalido een potentiële groeibriljant is. Want hoewel de fabrikant van oplossingen voor informatie-integratie nog geen cent winst maakt, heeft het bedrijf een interessante propositie. "Onze software is ontwikkeld bij Shell om echte problemen bij de integratie van diverse systemen aan te pakken", zegt Hayler. "Het is niet zo dat een stelletje geeks in een garage in Silicon Valley een stukje fantastische code inkloppen en zich daarna pas afvragen wat ze ermee kunnen doen."
Golden Gate
Shell wilde zijn bedrijfsmanagement verbeteren. Daarvoor is de software ontwikkeld. Hayler: "Shell is niet één bedrijf, maar 1700 ondernemingen. Twee zaken hielden de prestaties tegen: de diversiteit en de snelheid van verandering van het bedrijf. Gooi een erp-pakket in een bedrijf als Shell en er zijn per module 175 interfaces. Maar hoeveel erp heeft een grote onderneming nodig? Minstens zestig SAP’s en dertig JD Edwards’ bijvoorbeeld. Siemens heeft al licenties voor 350 SAP-pakketten.’
Hayler stelt dat na alle 350 erp-implementaties een systeembeheerder weer opnieuw kan beginnen omdat de eerste modules alweer verouderd zijn. Hij is trots op de implementatiesnelheid van Kalido. Hij memoreert graag de eerste keer dat ‘zijn’ pakket geïnstalleerd werd. "De systeembeheerder die het oorspronkelijke systeem opgetuigd had, deed er twee tot drie maanden over om alles te herstructureren. Wij klaarden dat klusje in drie uur. Kalido is namelijk ontworpen om te herstructureren."
Elke fusie, overname of sluiting van grote bedrijven bekijkt Kalido dan ook met argusogen. "Een fusie-traject is een potentiële order." Het bedrijf is niet gebonden aan een specifieke doelgroep; iedereen die reorganiseert kan klant zijn. Vooralsnog wordt echter op de grotere jongens gemikt. "Een lichte versie van de software zit er nu nog niet in", vertelt Hayley. "We denken wel aan een oem-versie."
Klanten behouden lukt vooralsnog: 95 procent van de gebruikers is tevreden volgens Hayley. Hij claimt dat bovendien de continuïteit van de producten van Kalido sterk is. "Nu zitten we op versie 6, die stabiel is. We hebben alle kinderziektes gehad."
Henk van Beek