Meer dan de helft van de grote softwarebedrijven zullen het komende jaar veranderingen aanbrengen in hun licentiemodellen. Dat voorspelt marktonderzoeker IDC in het rapport ‘The future of software licensing’. De voornaamste beweegredenen voor de omslag zijn financiën, de industriedynamiek en de vraag van klanten naar betere en minder complexe modellen.
IDC ondervroeg honderd middelgrote- en grote softwarebedrijven en honderd softwareklanten naar hun huidige bevindingen en hun wensen op het gebied van softwarelicenties. “De verkopende partijen zijn het er over het algemeen over eens dat de traditionele modellen niet meer passen in de huidige markt”, zegt Amy Mizoras Konary, software-analist bij IDC. “De markt zal zich bewegen naar licentiemodellen die de voorspelbaarheid van de omzet verhogen en die het voor klanten makkelijker maakt om hun contracten te beheren, waardoor de waarde van de software binnen een bedrijf duidelijker naar voren komt.”
Er zijn nu twee licentiemodellen te onderscheiden, die waarbij vooraf duidelijk is wat de omzet van de verkoper is en die waarbij dat pas in de loop van de tijd duidelijk wordt (het zogenaamde abonnement). Van de ondervraagde softwarebedrijven denkt 43 procent dat tegen 2010 het overgrote deel van de softwareomzet uit abonnementlicenties komt. Bij de klanten was 26 procent die mening toegedaan.
Complexiteit
Ook de complexiteit bij klanten is een drijfveer voor de verandering van de licentiemodellen. Uit de studie bleek dat middelgrote en grote bedrijven gemiddeld ongeveer veertig softwarecontracten hebben. 70 procent van deze klanten verwacht dat de complexiteit om deze contracten te beheren alleen maar zal toenemen als er niets verandert. Toegenomen complexiteit leidt tot verhoogde kosten voor klanten en maakt het moeilijker om de bedrijfswaarde van software te herkennen. Zowel klanten als verkopers zijn het erover eens dat het beheer van softwarelicenties moet worden vergemakkelijkt.
Bij de traditionele licentiemodellen wordt de bedrijfswaarde onvoldoende duidelijk, vindt 72 procent van de softwareverkopers en 70 procent van de klanten. Dit kan worden ondervangen doordat klanten beter aangeven wat zij nodig hebben en verwachten van software, zodat de verkopende partij daar beter op in kan springen. IDC denkt dat partijen pas consensus kunnen bereiken over de waarde van software voor een bedrijf als ze onderhandelingstechnieken achterwege laten en constructief samenwerken aan de beste licentiemogelijkheid.< BR>