Versie 4.0 van Microsoft Navision is inmiddels klaar voor de markt. Dit verhevigt het gevecht om de levering van erp-software aan het mkb.
Microsoft heeft duidelijk zijn zinnen gezet op de mkb-markt voor bedrijfssoftware. Het investeert 850 miljoen dollar in onderzoek en ontwikkeling op dit gebied (Axapta, Navision en Microsoft CRM), beduidend meer dan de gezamenlijke omzet van deze producten, die bijna 667 miljoen dollar bedraagt.
Dergelijke investeringen moeten de verantwoordelijke afdeling, Microsoft Business Solutions, in staat stellen om de omzet met ruim 20 procent per jaar te laten groeien. Dat is heel wat meer dan de door Gartner voorspelde 5,7 procent voor de totale erp-markt. “En nee, Microsoft heeft geen plannen meer voor een overname van de omvang van SAP”, beweert Philippe Gosseye, business group manager MBS.
Bij de introductie van de nieuwe versie werd nauwelijks aandacht besteed aan nieuwe functies en des te meer aan de verbeterde integratie met andere toepassingen, zowel binnen als buiten de Microsoft-omgeving. Voor de externe koppelingen wordt vooral een beroep gedaan op XML. De lijst interne integratiemogelijkheden lijkt haast eindeloos: met Outlook voor de synchronisatie van contacten, afspraken en to-do’s, SQL voor analyse met behulp van ‘olap cubes’, en Office voor het aanbrengen van ‘smart tags’, waarmee je bijvoorbeeld rechtstreeks kunt doorklikken vanuit een Word-document naar de productinformatie binnen de Navision-omgeving. “Het wordt nog beter”, vertelt Roel Thomassen, product manager MS Navision. “Met Information Bridge Framework zal je deze informatie zelfs kunnen visualiseren zonder dat je hiervoor Navision hoeft te openen.”< BR>