De vorige week aangekondigde ontslagen bij Novell blijken neer te komen op het schrappen van de eigen marketingafdeling. De softwareleverancier voert het wereldwijde ontslag van 1400 man, ofwel 19 procent van het personeel, met name door in de communicatie- en marketingtak. De directie van Novell Benelux bevestigt dit.
Bijna de helft van de ontslagen valt in Utah (waar Novells hoofdkwartier is gevestigd – red.). De rest wordt wereldwijd doorgevoerd. De ontslagen vallen met name in marketing en op enkele Europees posities, zoals overkoepelende partnercontacten. Die worden nu lokaal en online ingevuld, via de Partnernet-site", zegt Bram Haasnoot, algemeen directeur Novell Benelux. Tegelijkertijd verdwijnen lokale posities, bijvoorbeeld ondersteuning voor grote partners en klanten. Deze komen meer op Europees niveau te liggen. Haasnoot ziet geen discrepantie: "Het komt neer op Think global, act local."
De Nederlandse vestiging van het Amerikaanse bedrijf telt 128 werknemers, aldus Haasnoot. Ongeveer 5 procent van deze banen verdwijnt – minder dan het wereldwijd afgekondigde ontslagpercentage doordat Nederland het relatief goed doet volgens de Nederlandse directeur. "Maar het blijft rot, vooral voor de mensen die het raakt." De ontslagronde moet vanaf het tweede kwartaal van 2002 een jaarlijkse besparing van tweehonderd miljoen dollar opleveren.
Opkrikken
Haasnoot bevestigt ook berichten dat de ontslagronde vooral de Novell-kant van het bedrijf raakt. "In ieder geval in Nederland, mogelijk ook in Europa, maar daar heb ik geen zicht op." In maart dit jaar nam de softwareproducent Cambridge Technology Partners (CTP) over voor 266 miljoen dollar in aandelen. Dit moest de omslag naar dienstverlening versnellen.
Diensten maakten toen ongeveer 5 procent van de omzet uit. De overname moet dit opkrikken naar 30 procent, verkondigde toenmalig president Eric Schmidt. Hij is inmiddels aangetreden als president bij zoekmachine Google, maar blijft aan als lid van Novells directieraad.
De CTP-organisatie in de Benelux is in oktober reeds uitgekleed. De officiële reden luidt ‘verslechterde marktomstandigheden’. Directeur Paul Piebinga stapt op en 66 van de 140 arbeidsplaatsen verdwijnen. Het kantoor in Woerden sluit ten gunste van de Amsterdamse vestiging. Het kantoor in Brussel blijft open, maar moet het doen met minder mensen. Verder vervallen op termijn nog een aantal functies vanwege de lopende integratie met Novell. CTP heeft relatief sterke vestigingen in Nederland, Duitsland en Zwitserland. Die kantoren blijven vooralsnog bestaan als zelfstandig opererende entiteit, onder de vlag ‘a Novell company’.
President Jack Messman, sinds augustus 1999 hoofd van CTP en sinds maart dit jaar van heel Novell, stelt dat de huidige economische situatie dwingt tot snelle integratie. "Wij worden een agressiever bedrijf en zullen ons meer richten op oplossingen en ondersteunende diensten." De topman was reeds Novell-president van 1982 tot 1983 en heeft de afgelopen jaren diverse bedrijven geleid.
Uitbesteden
Onder leiding van Messman besteedt Novell nu bepaalde functies, zoals marketing, uit. Het bedrijf zal voortaan vooral externe pr-bureaus gebruiken. In de Verenigde Staten is reeds 90 procent van de marketingstaf de wacht aangezegd. De Britse marketingtak is begin vorige week ontmanteld, wat achttien ontslagen ten gevolge heeft. De Duitse is de vrijdag ervoor al gekapt.
Europees directeur Peter Joseph wil hier niet op ingaan en stelt dat Novell nog bezig is met te bepalen waar en hoeveel gesneden wordt. "Dat zal begin 2002 pas duidelijk zijn." Ook de Britse marketingmanager Andy Baldin houdt zich op de vlakte. "We bevinden ons nu in een consultatieperiode, die overigens verplicht is volgens de Britse wet. Duidelijkheid is er eind december. Dit raakt in ieder geval alle onderdelen van het bedrijf."
Baldin laat zich wel ontvallen dat marketing hard wordt geraakt. "Novell zal minstens één marketingwerknemer houden voor de contacten met externe marketing." Hij stelt dat het bedrijf van oudsher met externe pr-bureaus werkt, in Groot-Brittannië met Porter-Novelli. Toch verzorgde het in veel landen de marketing tot op heden grotendeels zelf.
Europees topman Joseph benadrukt dat – ondanks de ontslagen – Novells gang naar dienstverlening centraal staat en dat dit steunt op de softwareproducten. "We zijn toegewijd aan ons bedrijf en bedrijfsmodel." Hij ontkracht dit mantra echter met de toevoeging dat bedrijf en bedrijfsmodel nu worden hervormd, vanwege de overgang naar dienstverlening en consultancy.