De Universiteit Utrecht houdt komende week een internationaal congres over computerspellen. Het doel hiervan is deze vorm van digitaal en interactief amusement aan serieus onderzoek te onderwerpen.
|
Het wetenschappelijke congres Level Up (4-6 november te Utrecht) moet kwaliteitsonderzoek naar computerspellen en het ontwerp daarvan bevorderen. Daarnaast moet het samenwerking tussen verschillende disciplines – te denken valt aan architectuur, psychologie en kunst – voor het onderzoeken, ontwerpen en ontwikkelen van spellen stimuleren.
Tot slot willen de organisatoren dat onderzoek naar spellen wordt erkend als een academisch gebied. De opzet en organisatie zijn verzorgd door de universiteit in samenwerking met de Digital Games Research Association. Vanuit de universiteit zijn specifiek de letterenfaculteit (kunst) en het departement voor nieuwe media en digitale cultuur erbij betrokken.
Brede benadering
Het driedaagse congres bestrijkt een breed scala aan onderwerpen. Ten eerste natuurlijk computerspellen zelf; de geschiedenis en evolutie ervan. Daarbij wordt ook gekeken naar verschillende structuren voor het vertellen van het verhaal en het meeslepen van de speler.
Ook is er aandacht voor de spelervaring, waarbij de structuur en het tijdsverloop een belangrijke rol spelen. Het congres belicht ook de cognitieve, sociale, psychologische en zelfs therapeutische mogelijkheden van spellen. Controversiële onderwerpen als agressie en verslaving worden niet gemeden. De maatschappij en de tijdgeest hebben hier ook invloed op; hoe worden spellen geïnterpreteerd, geaccepteerd of afgewezen?
Op een zakelijker niveau wordt gekeken naar de relatie tussen ontwerpers en producenten van spellen en vormen van projectbeheer. Op een abstracter niveau speelt de discussie of computerspellen simpelweg vermaak zijn of ook onder de noemer kunst kunnen vallen. Dit in combinatie met een analyse van de verschillen en overeenkomsten met andere media. Diverse symposia en discussies behandelen deze thema’s.
Kunst als spel
Naast deze wetenschappelijke invalshoeken is er ook ruimte voor het tonen en spelen van computerspellen. Dit gebeurt op het Gamefest-onderdeel van het congres, in het Educatorium en het Tivoli-theater. In Tivoli zijn twee verdiepingen ingeruimd voor games, muziek en drank. Hierbij draaien dj’s (diskjockeys) en vj’s (videojockeys) muziek, zijn er diverse spellen te zien, en biedt de bar cocktails geïnspireerd op spellen.
|
Ook het kunstaspect komt aan bod, onder meer via spelinstallaties in Tivoli en het Educatorium. Dit omvat interpretaties en spelcombinaties van kunstenaars, zoals de Painstation 2. Die opvolger van de eerste generatie is een apparaat dat de speler fysiek bestraft voor het maken van fouten. De machine straft met hitte, lichte elektroschokken en slagen met een roede. Het spel is simpelweg de klassieker Pong.
Scheppers Volker Morawe en Tilman Reiff zien hun Painstation als een voorbode van een toekomstige samenleving die niet per se vreedzamer is, maar wel effectiever kan omgaan met conflicten. De Painstation 2 roept in ieder geval een associatie op met James Bond, toen nog gespeeld door Sean Connery, die uitgedaagd door de slechterik in de film ‘Never say never again’ (1983) het holografische spel World Domination speelt waarbij falen wordt afgestraft met elektroschokken. De Painstation is één van de opvallendste, want letterlijk schokkende, installaties, maar er zijn meer verkenningen van virtuele realiteit en interactie aanwezig.
Toernooi
Het spelen van spellen wordt ook aangemoedigd. In filmtheater ’t Hoogt worden live pc- en console-spellen gespeeld en geprojecteerd op het witte doek. Dit wordt afgewisseld met diverse korte films over spellen en spelevenementen als het wereldkampioenschap World Cyber Games dat jaarlijks plaatsvindt in Zuid-Korea.< BR>
Digital Games Research Association: http://www.digra.org
Level Up: http://www.gamesconference.org