Waar wil je trechtkomen? Bij een groot bedrijf, een klein bedrijf, de consultancy-hoek, de automatisering, een specialisme in programmeren of juist ‘het management in’? Vragen, honderden vragen. Hieronder een greep uit de vele mogelijkheden in de IT sector. Om te zien of het wat voor jou is. Of juist helemaal niet.
De regelneef
Een jaar wiskunde, daarna afgestudeerd als fysisch geograaf, toen een 1 jaar office manager, een wereldreis, verschillende baantjes bij o.a. de Universiteit van Amsterdam. En toen Explainer DC, een bedrijf voor consultancy en implementatie van internetstrategieën Dat was de route die Michelle Boekhout van Solinge (28) aflegde voordat ze projectmanager werd. ‘Dit voelt wel als mijn eerste echt serieuze baan, hier heb ik het gevoel dat ik me echt moet waarmaken, dat ik mijn grenzen tegenkom en die leer verleggen.
Projectmanager zijn betekent in mijn geval dat je de persoon bent die tussen klant en de programmeurs instaat en dat je verantwoordelijk bent voor de planning en het budget van de projecten. Het is enorm afwisselend en veelzijdig werk. Bij Explainer DC heb ik te maken met bijvoorbeeld designers, programmeurs en html’ers, de klanten en sta ik dus in contact met mensen op allerlei niveaus. Wat ik leuk vind aan deze baan is dat je van A tot Z betrokken bent bij het project. En ik vind de Internetwereld leuk. Het is jong, ik denk dat de gemiddelde leeftijd bij Explainer DC 28 jaar is, snel en je hebt te maken met enorm veel veranderingen.
"Ik werk hier nu 1,5 jaar en op sommige terreinen is wat we een jaar geleden deden nu al een oud verhaal. De wereld van Explainer DC bevalt me ook erg goed. Ik voel me hier thuis en om mijn gemak. Er is aandacht voor individuen en we zijn hier niet compleet gefocust op geld. Een half jaar geleden is er bijvoorbeeld een vestiging geopend in Ghana, deels uit idealistisch motief. Dat vind ik mooi.Wat niet leuk is aan werken in de IT? Stress, soms, rond de deadlines van de projecten is het te druk, grote projecten zijn nu eenmaal moeilijk te plannen. Dan kan het lijken dat het teveel wordt.’
De consultant
Tijdens haar studie (Hogeschool Holland, bedrijfskundige informatica) trok de uitstraling van het bedrijf haar al. Zakelijk, professioneel. Ze wilde bij CMG werken. En toen Marjolein van Zwol (23) bij CMG in Londen op bezoek was, wist ze het zeker. Ze belandde in Londen doordat ze in Nederland had meegedaan aan een wervingsactie (een managementgame) waarbij de 24 beste deelnemers naar Londen mochten voor een omgekeerd assessment met de board van CMG.
Inmiddels is ze een jaar verder. ‘Ik heb me nog wel georiënteerd bij andere bedrijven, maar echt heel serieus is dat niet meer geworden. De sollicitatieprocedure bij CMG verliep vlot. Het gaat er om dat je een CMG-er bent. Wat dat precies is, is moeilijk te omschrijven. Je moet een bepaald niveau hebben. CMG heeft bijvoorbeeld de reputatie een ‘blauwe pakken organisatie’ te zijn, die pakken zijn weliswaar niet meer verplicht maar iedereen gaat hier wel strak gekleed. Ik vind dat plezierig. Het straalt uit dat je een professionele organisatie bent.’
En dus is Marjolein nu consultant. Haar verwachtingen zijn uitgekomen. ‘Het werkgebied interesseert me enorm en het is leuk daar in bezig te zijn. Ik doe allerlei verschillende projecten op allerlei verschillende plekken.’ Direct nadat Marjolein startte bij CMG volgde ze een masterclass van ongeveer 3 maanden. ‘Een masterclass is een full time interne opleiding, in mijn geval over m-commerce. Daarna heb ik ongeveer vier maanden bij de Rabobank op het hoofdkantoor in Utrecht gezeten. En nu doe ik dus allerlei verschillende projecten op het gebied van Electronic and Mobile business. Daar wil ik me verder in ontwikkelen. Je kunt hier heel veel als je weet wat je wil en ik weet wat ik wil. Of dat betekent dat ik directeur van CMG word? Waarom niet’, zegt ze lachend.
De missionaris
Tom Gruintjes (27) is business consultant bij Rabobank ICT. ‘Ik voel me een missionaris in de oude economie. Bezig met het venten van het eCommerce beleid van de Rabobank Groep.’ Tom is enthousiast over zijn werk. Beginners enthousiasme is het niet meer, hij weet wat er te koop is, hij is nu 3,5 jaar werkzaam in de IT. ‘We staan aan de vooravond van enorm veel nieuwe ontwikkelingen. Op dit moment werken we bijvoorbeeld samen met Elsevier. Een bank werkt samen met een uitgever in de nieuwe economie, om het populair te zeggen. Dan zie je dat er veel interessants gebeurt.
Vanuit gemeenschappelijke doelen, gemeenschappelijke klantgroepen, maar vanuit verschillende core-businesses hebben we nieuwe kansen gecreëerd middels de eCommerce. In dit geval resulteert het in de portal Zibb.nl. En binnenkort ga ik aan de slag met mCommerce. Gaan we daar verschillende pilots van de grond trekken via WAP, SMS en GPRS. Ook heel uitdagend.’ Tom studeerde Cognitiewetenschappen aan de Universiteit van Nijmegen, een kruising van Psychologie en Informatica zoals hij zelf zegt.
Hij is bij de Rabobank terecht gekomen na een advertentie in de Intermediair. ‘Ik kwam terecht in een assesment welke ik heel prettig vond. Geen rare I.Q.-test, die iedereen kan maken als je je een beetje voorbereidt, maar een goede training met veel improvisatie. Er werd goed gekeken naar wie je bent. Ik heb vervolgens een trainee programma gevolgd van twee jaar waarin ik een drietal projecten heb gedaan, één in Luxemburg, één in Singapore en één in Utrecht. Enorm leerzaam. Je leert de bank in al haar facetten kennen. Het levert je een heel brede blik op.’
De manager content
Eén week en twee dagen was Heidi Binnendijk (27) ten tijde van dit interview, werkzaam bij Planet Internet, onderdeel van Planet Media Group. ‘Ik voel me net een spons, of nee, een harde schijf die volloopt. Heel veel is nieuw. Ik word bedolven onder de indrukken. Hartstikke leuk.’ Heidi, in april 2001 afgestudeerd als bedrijfseconoom aan de Universiteit van Amsterdam, is product manager content van de afdeling Publishing en in die zin mede verantwoordelijk voor de inhoud die te vinden is op http://www.planet.nl. Aan de site wordt constant gesleuteld, en er wordt bekeken wie de site bezoeken en wat daar meegedaan kan worden.
‘Mijn studie sluit heel goed aan bij wat hier gebeurt. Het werk is strategisch van aard en het leuke is dat je aan dat traject ook nog een vervolg kunt geven. En dus ga je in overleg met de redactie en de technische gespecialiseerde IT -ers over hoe je de site kunt aanpassen en verbeteren. Het is behoorlijk creatief.’ Heidi is via het uitzendbureau terecht gekomen bij de Planet Media Group. ‘Ik heb een tijdje gewerkt op het directiesecretariaat van de Planet Media Group, in eerste instantie voornamelijk om mijn vakantie te bekostigen. De sfeer van Planet beviel me uitstekend, het is heel open en informeel en ik ging ook steeds meer intern op de vacatures letten. Op die manier ben ik in contact gekomen met de vacature waarop ik gesolliciteerd heb.
Maar Planet Internet was zeker niet het eerste bedrijf waar ik een kijkje in de keuken had. Tijdens mijn studie heb ik in het bestuur gezeten van de M.A.A, de Marketing Association Amsterdam en heb ik veel bedrijven van dichtbij gezien. We organiseerden symposia en congressen. Ik wist dus wat ik wel leuk vond en wat niet.’