Gepokt en gemazeld binnen de IBM-organisatie, waar Hans van den Broek aantrad in 1986, noemt hij 'eenvoud' als een kenmerk van succesvolle ondernemingen. Als nieuwbakken directeur van Lenovo Nederland wil hij de complexiteit van een grote organisatie als Big Blue zien te voorkomen.
In 2003 trad Van den Broek bij IBM Nederland aan als manager van de pc-divisie. Daarvoor werkte hij voor Big Blue in Zuid-Afrika. Zijn opmerking dat eenvoud een succesfactor is, is gebaseerd op zijn ervaringen bij IBM. “Misschien kan het niet anders bij zo’n groot concern, maar wij willen op zijn minst voorkomen dat onze klanten te maken krijgen met de complexiteit binnen een onderneming.”
Niet dat hij IBM een slecht bedrijf vindt, integendeel. “Van de ondernemingen die 25 jaar geleden wereldwijd tot de top behoorden, zijn er nu nog maar drie die nog steeds de lijst aanvoeren: General Electric, IBM, en de derde ben ik vergeten.” Hij weet ook waaraan IBM die positie heeft te danken: flexibiliteit; de mogelijkheid om trends in de markt te zien en daar als bedrijf snel en accuraat op in te spelen.
De rode loper
Die buigzaamheid is volgens hem ook terug te vinden in de overeenkomst met Lenovo. De pc-divisie leed al een aantal jaar verlies, maar het laatste kwartaal onder IBM bleek het succesvolste ooit te zijn. De verbetering was ingezet. De overname door Lenovo (Van den Broek spreekt van een alliantie) verzekert IBM van een rode loper naar China. Lenovo mag de komende vijf jaar onder de merknamen van IBM, bijvoorbeeld Thinkpad voor de notebooks, producten aan de man brengen. Tevens beschikken de Chinezen gedurende die periode over verkoop-, onderhouds- en financieringsinspanningen van IBM.
“Het is wel allemaal kleinschaliger geworden, eenvoudiger, waardoor we sneller kunnen schakelen”, zegt Van den Broek. Hij vertelt dat op organisatorisch niveau de nieuwbakken Chinese international (actief in 166 landen) zich spiegelt aan IBM. Dat betekent dat er een Nederlands kantoor is (met zo’n vijftig medewerkers) en het Europese hoofdkantoor in Parijs is gevestigd.
Klantgerichtheid
Gevraagd naar de karakteristieken van een succesvolle onderneming komt Van den Broek eerst met het ‘rijtje uit de managementboeken’: een duidelijke visie (met ambitieniveau), de mogelijkheid plannen uit te voeren, beheer van talenten binnen de onderneming en aanpassingsvermogen aan de markt. “IBM is vaak als dinosaurus afgeschilderd. Toch blijft die onderneming al jaren in de top meedraaien dankzij haar aanpassingsvermogen. Lenovo zal nu ook moeten laten zien hoe het reageert op veranderende omstandigheden. Sinds de oprichting in 1984, onder de naam Legend, heeft het wel laten zien dat het adequaat op de markt reageert, maar er is nu een nieuwe fase ingetreden.”
Van den Broek memoreert een bijeenkomst in Utrecht waar Corné Snels werd bekroond als mkb-ondernemer van het jaar 2005. Snels is eigenaar van de kapperketen Hardy’s. “Die man zei op het podium: ‘Ik weet nog steeds hoe ik de deur openhield voor mijn eerste klant.’ Die klantgerichte opstelling lijkt simpel, maar is moeilijk. Als je als bedrijf meer dan honderdduizend pc’s afzet, moet je elke verkoop zien als een moment met die klant en de deur voor hem openhouden. Gelukkig hoeven we dat niet alleen te doen, want we werken samen met onze partners, maar ook die moeten zich bewust zijn van die klantgerichtheid.”
Charisma
Een succesvol bedrijf heeft volgens Van den Broek een succesvol leider aan boord. “Persoonlijk leiderschap is volgens mij ook een onderscheidend element. Er moet iemand zijn met een zeker charisma, met een voorbeeldfunctie, aan wie anderen zich willen afmeten en wie zij willen volgen. Lou Gerstner heeft die belangrijke rol gespeeld bij IBM. De huidige chairman van Lenovo, Yang Yannqing, is ook zo’n persoonlijk leider, iemand die respect afdwingt bij medewerkers, klanten en investeerders.”
Over strategie zegt Van den Broek: “Datgene doen waar de klanten om vragen, maar wel realiteitszin behouden. Je moet weten wat je wel en niet kunt doen. Daarbij spelen begrippen als integriteit en betrouwbaarheid een belangrijke rol.”
Voorlopig richt Lenovo zich in Nederland met zijn producten op de zakelijke markt. Die markt is geschat op 1,7 miljard euro. De consumentenmarkt ligt op achthonderd miljoen euro. Daarom zal de onderneming zich op niet al te lange termijn ook daarop richten.
Snelste groeier
Over 2004 was volgens IDC in Nederland Lenovo de snelst groeiende pc-leverancier op het gebied van zowel desktops als notebooks. Daarmee is de dalende trend van de pc-divisie van IBM omgezet in een opgaande lijn. Van den Broek heeft de ambitie om op beide terreinen (desktops en notebooks) binnen drie jaar de nummer één te zijn. Deze ambitie is op wereldwijd niveau uitgesproken “en geldt onverminderd ook voor Nederland”.
Dan heeft hij volgens IDC nog een lange weg te gaan. Bij de bureaucomputers staan Dell en HP bovenaan met elk een marktaandeel van ongeveer 36 procent. Op de derde plaats staat Fujitsu-Siemens met 7 procent, op de voet gevolgd door Lenovo met 6 procent. Bij de notebooks staan Acer en Dell bovenaan met elk een marktaandeel van ongeveer 22 procent, gevolgd door HP met 19 procent. Toshiba (ooit onbetwist aanvoerder) en Lenovo zitten rond de 8 procent. Deze cijfers gelden voor de zakelijke markt in Nederland.
Officieel is Lenovo 1 augustus dit jaar gestart in Nederland, maar Van den Broek is al vanaf 7 december 2004, toen de alliantie tussen de twee bedrijven een feit was, begonnen met de voorbereidingen.
Innovatie
De Nederlandse Lenovo-directeur denkt de ambitieuze doelstelling te kunnen halen door innovatief te zijn. “Die innovatie moet er op zowel product- als menselijk niveau zijn. Wat dat laatste betreft kunnen we leren van de Chinezen. Die hebben veel respect voor de individuele medewerker. Het komende jaar zullen we dergelijke kennis gaan uitwisselen tussen China, Europa en de VS. IBM was bijvoorbeeld succesvol op de zakelijke markt, terwijl Lenovo marktleider is op de mkb- en consumentenmarkt. Bij ons komt de meeste omzet uit notebooks en niet uit desktops, terwijl dat in China andersom is. Die ervaringen gaan we uitwisselen.”
Wat gaat de gebruiker merken van die innovaties? Van den Broek: “Bij de notebooks leveren we gratis een reeks softwaretools voor migratie van programmatuur, betere beveiliging en het maken van ‘software images’. Die tools zorgen er ook voor dat een verwijderd bestand echt verwijderd is. De notebooks krijgen dataencryptie op de chip en dergelijke. Dat zijn allemaal dingen die al meegeleverd worden aan de bovenkant van de markt, en nu doorsijpelen naar de onderkant. Onze gezamenlijke r&d-mensen werken aan die tools om de productiviteit, beveiliging en mobiliteit van de medewerker te bevorderen.”