EDS heeft een groot contract in de wacht gesleept. Het bedrijf gaat de komende acht jaar IT-diensten verlenen aan Continental Airlines, de vijfde luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Staten. De overeenkomst heeft een waarde van 1,5 miljard dollar.
De IT-dienstverlener zal onder meer een elektronisch ticketsysteem ontwikkelen. Dit staat haaks op het in augustus gelanceerde initiatief van de International Air Transport Association (Iata), waarbij IBM een universeel ticketprogramma voor alle 266 leden van de Iata gaat bouwen. Analisten hadden al gewaarschuwd dat luchtvaartmaatschappijen niet zo happig zijn op het delen van informatie met hun concurrenten. Zij zouden alleen met partners een gezamenlijke elektronische kaartverkoop willen coördineren.
Het contract betekent voor EDS deels een voortzetting van bestaande activiteiten, zoals het beheer van IT-omgevingen en het onderhoud van reserveringssystemen en legacy-systemen. Daarnaast mag EDS een nieuwe helpdesk bouwen en het desktop-beheer op zich nemen. Bovendien zal de IT-dienstverlener zich bezighouden met de ontwikkeling van een elektronisch ticket- en check-in-systeem voor Continental Airlines en haar partners. De luchtvaartmaatschappij heeft een uitgebreid netwerk van allianties in Europa, Latijns-Amerika en Azië. Doel is de reiziger een naadloze verbinding aan te bieden met één ticket, ook al vindt er onderweg een overstap of overboeking plaats. Continental heeft overigens geen direct samenwerkingsverband met KLM, maar wel met dochter Transavia en de KLM-partners Northwest en Alitalia.
EDS heeft al ervaring met het integreren van systemen van Continental met die van partners als Northwest Airlines, America West Airlines, Virgin Atlantic, Alitalia, Air France en Copa Airlines. De komende jaren staan, naast het integrale kaartsysteem, in het teken van het opzetten van gemeenschappelijke klantenservicediensten en frequent flyer-programma’s. Ook hiervoor zal de automatisering moeten worden aangepast. RS