KPN gaat gestaag verder met het ontmantelen van zijn it-activiteiten. Het wil zijn ‘application management consultancy’-tak aan Getronics verkopen. Honderdtwintig medewerkers moeten overstappen. Onduidelijk is waar het concern de uitbestedingsgrens trekt.
Met Getronics is een intentieverklaring ondertekend voor de overname van de ‘application management consultancy’-tak van KPN. Beide partijen praten nog met de ondernemingsraden en vakbonden over de overgang van de circa honderdtwintig mensen naar de automatiseerder. Zij houden zich vooral bezig met advisering en functioneel beheer rond Oracle- en SAP-applicaties en Stafware- en webtoepassingen. Het onderdeel behaalt een omzet van 15 à 20 miljoen euro per jaar. De medewerkers zijn actief vanuit vestigingen in Heerlen en Den Haag. Naar verwachting wordt de transactie eind dit jaar bekrachtigd. Voor Getronics betekent de overname dat het zich onder andere versterkt met expertise op het vlak van SAP-integratie en -beheer.
Volgens een zegsvrouw (“we willen het gras van de buren niet maaien”) behoort deze tak niet meer tot de kernactiviteiten van KPN. Zij benadrukt dat het beheren, beveiligen en bewaken van de cybercenters van KPN, waar klanten uiteenlopende applicaties kunnen laten draaien, niet wordt uitbesteed. Wel zoekt de onderneming nog een koper voor Contrado Technologies, een club van ruim 150 mensen die frontoffice-relatiebeheersystemen bouwen.
Grenzen oprekken
KPN verleent reeds vanaf 1992 it-diensten aan klanten. In dat jaar nam het toenmalige PTT Telecom het rekencentrum en de software-afdeling van DSM in Heerlen over. De laatste jaren is het telecomconcern druk doende het it-werk massaal buiten de deur te plaatsen. Eerst gingen de interne automatiseringsactiviteiten over naar Atos Origin en TNO en nu zijn de op klanten gerichte diensten aan de beurt. KPN verlegt daarin steeds zijn grenzen, want vorig jaar golden de externe it-activiteiten nog als een belangrijke aanvulling op het telecomaanbod, gericht op grootzakelijke klanten. De term ‘kerntaak’ blijkt bovendien rekbaar. Hoewel de zegsvrouw stelt dat KPN werkzaamheden aan zijn netwerk niet wil uitbesteden, sloot het telecomconcern eind augustus een contract met George Hall Netherlands. Dit bedrijf verzorgt het beheer van de technische infrastructuur van het Cybercenter op Schiphol.< BR>