Atos Origin verkeert nog in een post-Olympische roes. Diverse recente verrichtingen van de it-partner van het IOC liepen in het oog. “Bedrijven die roepen dat de markt niet aantrekt, begrijpen het niet”, zegt directielid Wilbert Kieboom.
Eerste half jaar Atos Origin realiseerde in het eerste halfjaar van 2004, na de overname van de Sema Groep begin dit jaar, een omzet van 2,653 miljoen euro. Dat is een stijging van 72 procent in vergelijking met het eerste halfjaar van 2003. De automatiseerder leed vanwege afschrijvingen een verlies van 22,6 miljoen euro. |
De Nederlandse Atos Origin-topman blijft positief gestemd over de marktontwikkelingen. “De economie trekt aan en klanten plegen sinds 2000 eindelijk weer vervangingsinvesteringen. Ook blijft de vraag naar beveiligingsoplossingen groeien en bestaat er een hang naar standaardisatie vanwege de vele overnames en fusies: ict-architecturen moeten worden geïntegreerd.” Over partijen die klagen over de achterblijvende markt is Kieboom kort: “Dat zijn nationale spelers die niet mee kunnen draaien in het internationale circuit of firma’s met een monocultuur die tegenvallers niet kunnen opvangen.”
Vorige week maakte de dienstenaanbieder de oprichting van Atos Consulting wereldkundig. Het feit dat het tijdelijke recht op de naam Kpmg, verkregen bij de acquisitie van Kpmg Consulting in 2002, eind dit jaar afloopt, vormde een goede aanleiding om de versnipperd geraakte business- en ict-adviesdiensten – de Sema Groep kent ook nog consultants – te bundelen. Atos Consulting, rapporterend aan Kieboom, bestaat uit 2500 adviseurs, waarvan er duizend in Nederland actief zijn.
Voorts kondigde Atos Origin aan dat het naamsconflict met het Amsterdamse Atos Beleidsadvies en Onderzoek is beëindigd. Het bedrijf heeft een regeling getroffen en kan zijn naam in Nederland blijven voeren. De rechter oordeelde eerder dat het Amsterdamse Atos de oudste rechten op de naam bezat. Het schikkingsbedrag wil Kieboom niet noemen, maar hij erkent wel tevreden te zijn over de afloop. “We kunnen het ons niet permitteren om na jarenlange investeringen in naamsbekendheid, onlangs nog als sponsor van de ‘vijf ringen’, onze naam kwijt te raken aan een bedrijf met veertig man.”< BR>