AMSTERDAM – Enige jaren geleden richtte een groep van vijftien leveranciers het Open Systems Center op. Huisvesting werd gevonden op het terrein van Cap Volmac te Utrecht. Inmiddels is de tweede fase van het centrum al zo’n jaar operationeel. Behalve een wijziging van de doelstelling is de enige opvallende verandering de afwezigheid van IBM, destijds een van de initiatiefnemers.
Volgens John Beijersbergen van IBM was er binnen zijn onderneming te weinig draagvlak om door te gaan met de constructie bij Cap Volmac. Behalve IBM zijn daar ook concurrenten als Hewlett-Packard, Oracle en Sun te vinden. "Te weinig medewerkers wisten van het bestaan van dit centrum af, zodat er niet optimaal gebruik van werd gemaakt", aldus Beijersbergen, die directeur is van het inmiddels opgezette eigen ‘open-systemen-centrum’ (OSC) van IBM.
Het eigen centrum voldoet volgens de directeur aan een duidelijke behoefte. Hoewel de afzonderlijke bedrijfsonderdelen in het begin sceptisch waren over de mogelijkheden, is het in Zoetermeer gevestigde OSC inmiddels vrijwel dagelijks volgeboekt. Het centrum hoeft geen zelfstandige winstgenerator te zijn; de kosten worden betaald door de divisies.
Iedereen betaalt
"Omdat iedereen eraan mee betaalt, is de belangstelling om er gebruik van te maken groot", aldus Beijersbergen. "Uiteraard moet het centrum wel de nodige projecten opleveren om het voortbestaan te rechtvaardigen." Volgens hem is dit tot op heden geen enkel probleem. Bovendien zijn de kosten relatief laag, omdat "veel door eigen mensen gedaan wordt." In die zin voldoet het centrum tevens als opleidingscentrum voor de eigen onderhoudstechnici.
"Een groot voordeel ten opzichte van de opzet bij Cap Volmac is, dat er voor specifieke klanten een demonstratie gegeven kan worden over de mogelijkheden van de technologie. Hiermee kunnen we bewijzen dat we beschikken over open apparatuur, die te koppelen is aan die van andere leveranciers." Behalve machines van IBM zijn er in het OSC ook computers te vinden van ondermeer HP en Sun.
Beijersbergen stelt dat zijn centrum slechts demonstraties geeft van technische mogelijkheden. Het testen van specifieke toepassingen voor eindgebruikers behoort niet tot de diensten; wel het demonstreren van de mogelijkheden van een technische infrastructuur.
KLM
Een van de projecten die de medewerkers van het OSC momenteel onder handen hebben, is een integratieproject voor de catering-afdeling van KLM. Voor het bevoorraden van vliegtuigen met maaltijden wordt nu nog gebruik gemaakt van lange lijsten met onduidelijke gegevens. Die lijsten komen uit verschillende computersystemen.
IBM probeert in dit project de gegevens te integreren in één applicatie, waardoor uiteindelijk een grafische omgeving voor het bedrijfsmanagement ontstaat. De kans op fouten moet op deze manier omlaag gebracht worden. Bovendien kan de efficiëntie toenemen: werkzaamheden die volgens planning verlopen vergen geen aandacht meer van de manager; hij kan zich oriënteren op uitzonderingsgevallen. MU