Uitgeverij Kluwer heeft zijn ict-beheer uitbesteed aan Computer Sciences Corporation. Drieëntwintig medewerkers stappen over naar de automatiseerder. CSC Nederland bijt met het vijfjarig contract eindelijk weer eens van zich af op uitbestedingsvlak.
|
Patrick Morley, bestuursvoorzitter Kluwer, verwacht in ruil voor de uitbesteding een goedkopere (profiteren van de schaalgrootte van de CSC-infrastructuur) en betere (sneller, veiliger) infrastructuur terug te krijgen. Op termijn krijgt 80 procent van de Kluwer-medewerkers en een deel van de auteurs die voor de uitgeverij werken, via een centrale portal toegang tot diverse applicaties (e-mail, tekst- en beeldverwerking en crm-toepassingen) die locatie-onafhankelijk te gebruiken zijn. Kluwer betaalt aan CSC voor het daadwerkelijke gebruik ervan en maakt zo de it-kosten variabel.
De vakbonden zijn uiteindelijk akkoord gegaan met het sociaal protocol dat is opgesteld voor de overgang van de drieëntwintig werknemers. Een handvol it’ers stapt niet over. Dat de keuze op de Amerikaanse automatiseerder is gevallen, komt onder meer doordat CSC een vestiging in Apeldoorn heeft. Daardoor hoeft het it-personeel dat nu nog in Deventer werkt, niet per se te verhuizen, zegt Jeroen Warnaar van CNV Dienstenbond. Als minpunt stipt hij aan dat CSC geen cao kent. “De ondernemingsraad van CSC, en in dit geval ook nog de or van Kluwer, treedt in gesprekken met de directie op als onderhandelende partij over arbeidsvoorwaardenregelingen. Daar zijn wij als vakbonden nooit gelukkig mee.”
Op de korrel
Paul van Roozendaal, directeur business development bij CSC, is aangetrokken om in Nederland meer uitbestedingscontracten binnen te halen. Opmerkelijk genoeg haalt het bedrijf regelmatig megadeals binnen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar gaat hier nauweljks een aanzuigende werking van uit in Nederland. De automatiseerder (650 medewerkers) is al jarenlang een middenmoter in de ict-dienstverlening, en roept al even lang dat het aan de top wil meedraaien. Van Roozendaal (ex-Capgemini) zegt dat de focus van het concern in ons land niet scherp genoeg is geweest. “Er is vooral met hagel geschoten. Wij deden overal aan mee, maar haalden bijna nooit de finale. Verkopers moeten voortaan aan mijn bureau uitleggen waarom CSC moet investeren in een aanbesteding en wat de kans van slagen is.”
In Groot-Brittannië haalt CSC 85 procent van de omzet uit uitbesteding; wereldwijd is dat circa 50 procent. In Nederland becijfert Van Roozendaal de opbrengst op 35 procent en dat moet dus omhoog. Kortgeleden verlengde CSC nog werkplekbeheercontracten bij NS Reizigers en Albert Heijn. Wil de ict-dienstverlener echt fors op de ranglijst stijgen, dan zal het een grote klapper moeten maken; hetzij op uitbestedingsvlak (à la EDS/ABN Amro), hetzij via het kopen van een concurrent, bijvoorbeeld Pinkroccade. Van Roozendaal sluit niets uit, maar mikt voorlopig eerst op de kleinere ‘vissen’.< BR>