Boeken die pretenderen bedrijven op een eerlijke manier te vergelijken, moeten niet door diezelfde bedrijven worden gesponsord, meent een ex-CTG’er.
In het artikel ‘Kleinere bedrijven scoren beter op arbeidsmarkt’ (Computable, 21 januari) refereert de auteur aan het boek ‘De beste bedrijven om voor te werken’ van Henk Mulder, waarin voornamelijk de arbeidsvoorwaarden van ondernemingen onderling vergeleken worden. De auteur van het artikel stelt terecht dat het ‘gesponsorde’ boek geen volledig overzicht geeft, dat het kritiekloze verhalen van vertegenwoordigers omvat en dat de werksfeer bij ondernemingen buiten beschouwing wordt gelaten.
Ter ondersteuning van zijn mening kan ik meedelen dat ik als ex-werknemer van CTG Nederland het artikel met pijn in de ogen las. Het artikel citeert het boek, waarin wordt gesproken over een personeelsverloop van 20 procent bij Exact. Maar over het feit dat er na de interne reorganisatie bij CTG Nederland binnen één jaar ruim 200 van de 750 werknemers vertrokken zijn, zegt het boek niets. Zo is er nog één voormalig lid van het management team bij CTG Nederland werkzaam, terwijl de negen anderen binnen het jaar zijn vertrokken. Ook wordt een ziekteverzuim bij CTG Nederland van 4,4 procent vermeld, terwijl dit cijfer op bijna 7 procent uitkomt. Helaas wekken de cijfers in het boek een verkeerde indruk. Ik hoop niet dat iemand op basis van dit boek besluit om bij CTG Nederland te gaan werken.
Ondernemingen betalen om te worden opgenomen in een dergelijk boek; hoe kan de potentiële werknemer dan nog de betrouwbare informatie vinden? Ik vergelijk het maar met de selecties binnen het Big Brother huis. De kijker mocht kiezen wie het huis moest verlaten. Uiteraard kan de regisseur (en dus de sponsor) bepalen wat commercieel het aantrekkelijkst is. Hoe meer kijkers een hekel krijgen aan Ruud, des te interessanter het wordt om Ruud te laten zitten. Gelukkig was er net op tijd een Internet-site waar men ook kon stemmen. De regisseur werd met beide handen gebonden, omdat via deze stemming duidelijk werd hoe de Nederlandse bevolking erover dacht.
Ik denk daarom dat er een goede rol voor Computable is weggelegd. Laat de mensen maar via de Internet-site aangeven hoe zij over de verschillende ondernemingen denken. Wat ik eigenlijk niet weet is welke ondernemingen Computable sponsoren. Waar haal ik als potentiële werknemer nu mijn juiste informatie vandaan? Misschien heeft Henk Mulder het zo slecht nog niet bekeken. Hij verdient geld aan de opgenomen ondernemingen, aan de kopers van zijn boek en hij hoeft dus voorlopig niet op zoek naar een nieuwe werkgever.
Een ex-CTG’er