Kwakkelend Banyan, de eens grote leverancier van netwerksoftware, zakt steeds dieper weg in ellende. Het bedrijf leed over het vierde kwartaal van 1996 een verlies van 26,8 miljoen dollar, hetgeen neerkomt op 1,56 dollar per aandeel. Vorig jaar bedroeg het verlies in dezelfde periode nog 17,3 miljoen dollar (1,03 dollar per aandeel). De omzet bleef hangen op 17,2 miljoen dollar, een vermindering met 39 procent.
In november vorig jaar kondigde Banyan een reorganisatie aan met een verlies van honderd arbeidsplaatsen of 15 procent van het totaal. Ook ging het bedrijf op zoek naar een nieuwe ceo. Banyan voerde ondermeer de effecten van deze reorganisatie op als reden van de tegenvallende resultaten. De werkelijke oorzaak van Banyans problemen lijkt echter meer gelegen in de marketing, of liever het gebrek daaraan. Zoals Bram Lokers, salesmanager Nederland van Banyan, enkele maanden geleden nog stelde: "Banyan is een technisch bedrijf, maar het doet niets met marketing. De bekendheid met onze produkten blijft daardoor uit". YG