De ABN Amro bank verwacht dit jaar een groei van ongeveer 8 procent op de Nederlandse markt voor informatie-technologie. Ondanks de enorme beurshausse blijft de bank positief gestemd over de aandelen van ondernemingen in de IT-sector. Het jaar 2000-probleem, de Euro, de opkomst van elektronische betaalsystemen en Internet werken stimulerend.
Dit blijkt uit het rapport ‘The Dutch Information Technology Sector’, dat ABN AMRO Hoare Govett heeft gepubliceerd. 1996 Was al een geweldig jaar voor veel IT-fondsen, maar ook dit jaar zullen de meeste IT-ondernemingen het goed doen. Zo verwacht de bank.
Favoriete aandelen zijn Baan Company, Getronics, CMG, Ordina en Simac. Niet koopwaardig zijn momenteel Cap Gemini en de LCI Computer Group. Deze zeven aandelen tezamen zullen in 1997 een gecombineerde winststijging van 31 procent te zien geven. Voor de komende drie jaar wordt een samengestelde gemiddelde groeivoet van bijna 30 procent verwacht.
Ondergewaardeerd
Zeer positief is de bank over CMG. Ondanks de enorme koersstijging van haar aandelen vorig jaar acht de bank het concern nog steeds ondergewaardeerd. Vooral in Nederland groeit CMG sterk. Bovendien bestaat er ruimte voor margeverbetering, terwijl de cash flow aanzienlijk is. De beurskoers is achtergebleven bij de winstgroei, waardoor ruimte bestaat voor een verdere koersstijging.
De bank prijst CMG om haar groeistrategie. Anders dan veel van haar concurrenten zoekt men het in groei op eigen kracht in plaats van groei door acquisities. Voordeel hiervan is dat geen grote bedragen aan goodwill in verband met acquisities hoeven te worden betaald. CMG zal goed kunnen profiteren van de versnelde groei in de Europese markt voor IT-dienstverlening. De bank verwacht dat het bedrijf de komende drie jaar gemiddeld met 18 procent per jaar (in Britse ponden) zal groeien. Dat is meer dan de markt-groei, die rond de 12 procent per jaar ligt. CMG zit in een aantal sectoren die bovengemiddeld groeien. Bij de telecommunicatie profiteert het van de toegenomen vraag naar vaste lijnen. Men heeft ook profijt van de groei op gebied van mobiele communicatie. CMG levert systemen voor het maken van telefoonrekeningen, software voor fraude-opsporing en korte boodschappen-dienstencentra. Ook is het goed vertegenwoordigd in de financiële sector. De problematiek rond het jaar 2000 en de invoering van de Euro zorgen hier voor veel werk.
Personeelsaanwas
De agressieve wervingscampagne die CMG het afgelopen jaar heeft gehouden, zorgden voor voldoende personeelsaanwas. Vorig jaar nam CMG 1000 mensen extra aan. Daarentegen zag Cap Gemini haar personeelsbestand met een bescheiden 5 procent toenemen. Gelet op de reeds hoge efficiëntie acht de bank het dan ook onwaarschijnlijk dat Cap haar huidige groeipad kan volhouden. De voornaamste bron van groei komt van het inhuren van nieuw personeel. Zolang de Cap-leiding overwegingen van kwaliteit de boventoon laat voeren, zal de personeelsomvang echter niet plotseling toenemen. Door dit alles ziet de bank een afvlakking van de winstgroei. Na een toename van 17 procent in 1996 worden voor 1997 en 1998 stijgingen van respectievelijk 10 en 9 procent verwacht.
De bank is verder enthousiast over Baan Company. Als gevolg van schaaleffecten en een sterkere concentratie op diensten zal Baan de winstmarges kunnen verhogen van 11 procent in 1995 tot 20 procent in 1998. Dit leidt tot een zeer sterke groei van de winst per aandeel. ABN Amro voorspelt een samengestelde groei van 68 procent per jaar voor de komende drie jaar. Een derde favoriet van de bank is Getronics. Men verwacht een groei van de winst per aandeel van 23 procent dit jaar.
Wie profiteert van Internet
Internet staat synoniem voor groei en enorme zakelijke mogelijkheden. Maar welke Nederlandse bedrijven profiteren hiervan? De effectenanalisten van ABN Amro merken allereerst op dat de snelle groei van het Internet-gebruik nog niet noodzakelijkerwijs grote winsten voor het IT-bedrijfsleven hoeft te betekenen. Behoorlijk winstgevend zijn het bouwen en onderhouden van ‘home pages’. Maar anders dan gewoon IT-werk trekt het bedrijven van uiteenlopende pluimage. Het maken van websites is creatief werk en programmeerwerk. Vandaar dat ook reclamebureaus en amusementsbedrijven als Endemol zich hierop hebben gestort. Verder profiteren van Internet bepaalde hardware fabrikanten en modem fabrikanten (Simac Techniek bijvoorbeeld). Ook ondernemingen die installatie- en onderhoudsdiensten leveren zoals Getronics, Simac en LCI verdienen aan de populariteit van Internet. Hun vooruitzichten worden zelfs nog beter als eenmaal ‘electronic commerce’, onderhoud en beheer van Internet systemen belangrijk in omvang zijn toegenomen. De ‘access providers’ behalen momenteel de laagste marges. Gelukkig maken de meesten van hen deel uit van grotere ondernemingen.