Philips is tweeënhalf jaar geleden gestart met een incubatorprogramma voor innovatieve projecten. Onlangs is een starter op eigen benen komen te staan, terwijl een andere het loodje legde. Een blik op de ict-vernieuwingen in de kraamkamer van Philips.
Het incubatorprogramma is voor Philips een relatief nieuwe manier om nieuwe business te genereren. Het programma biedt kansen die eerder nog wel eens bleven liggen. “Via de standaardprocessen vielen interessante projecten voorheen soms tussen wal en schip, door de grote divisiestructuur van Philips”, zegt Hans Driessen, woordvoerder van het incubatorprogramma van Philips. “Sommige projecten waren te klein om gelijk in een divisiestructuur op te hangen. Nu krijgen de projecten langer de tijd om zich te ontwikkelen en te groeien, waarna ze alsnog in een Philips-divisie op kunnen gaan als de projecten tot een startende business zijn gegroeid.”
Er kan ook gezocht worden naar externe investeerders, zoals nu bij Polymer Vision gebeurt (zie kader). Daarna kan zo’n incubator extern – doorgaans met behoud van een deelneming door, of partnership met Philips – de vleugels uitslaan. Wanneer een bedrijf toch niet levensvatbaar blijkt, is stoppen ook een mogelijkheid. Onlangs is dat dus ook gebeurd. Driessen: “Zo is een incubator gestopt die flexibele lcd-schermpjes voor creditcards maakte. De schermpjes konden bijvoorbeeld informatie geven over de tegoeden op je rekening. Op een gegeven moment bleek de businesscase gewoon niet voldoende om ermee door te gaan.”
Toekomst: Healthcare en Lifestyle
De eerste incubator die nu met succes de kraamkamer heeft verlaten is Laser Sensors, een bedrijfje dat sensoren maakt voor computermuizen. Laser Sensors is onlangs opgegaan in de divisie Licht van Philips. Driessen: “Optische muizen geven nogal eens problemen op glas of op hout, die ‘tracken’ daar niet zo goed op, laser is nauwkeuriger. Een belangrijke klant van Laser Sensors is inmiddels Logitech, die nu de Philips Twineye lasersensor in een laptopmuis gebruikt.”
De divisies Consumentenelektronica en Semiconductor zijn belangrijke klanten voor de incubators. “Er wordt echter ook duidelijk met een blik naar buiten gekeken, om externe klanten binnen te halen”, zegt Driessen. “Het is belangrijk om een businesscase te bouwen die sterker is dan Philips alleen. Philips hoeft ook niet altijd een klant te zijn. In het geval van Laser Sensors was het niet Philips die de muis als eerste in productie nam, Logitech was daar de eerste klant. Natuurlijk kan het netwerk van Philips een incubator altijd helpen. Binnen Philips wordt er vanzelfsprekend ook gesproken met externe klanten.”
Hoe ontstaat een idee? In het geval van Polymer Vision (zie kader) is Philips Research bijvoorbeeld vijftien jaar geleden al begonnen met onderzoek naar technologie die ‘koude’ beeldschermen mogelijk kon maken, waardoor voor beeldschermen in plaats van glas ook een meer flexibel materiaal als plastic gebruikt zou kunnen worden. Toen zo’n vier jaar geleden vervolgens duidelijk werd dat het beeldscherm de limiterende factor voor mobiele telefonie was, een miljardenmarkt en dus lucratief, is Philips via Polymer Vision gaan werken aan een flexibel en oprolbaar beeldscherm.
Nieuwe aanwas voor het incubatorprogramma wil Philips de komende tijd vooral gaan zoeken binnen Personal Healthcare en Lifestyle. Driessen: “Daarbinnen wil Philips vergelijkbare businesses gaan opzetten. Je moet dan denken aan oplossingen waarbij je niet meer naar het ziekenhuis hoeft, maar zelf gewoon thuis medische handelingen kunt verrichten zoals een medische check-up. Een voorbeeld van een project dat – nu nog onderdeel van Philips Research – de potentie heeft om een lifestyle-incubator te worden, is Photonic Textiles, dat lichtgevende stoffen ontwikkelt voor gebruik in kleding.”
Incubators van Philips
Polymer Vision maakt oprolbare beeldschermen en gebruikt daarvoor plastic elektronica, een nieuwe technologie. Toepassingen ziet Philips vooral op de markt voor mobiele apparaten. Alle mogelijke content kan met deze technologie mobiel worden aangeboden. Het beeldschermpje is dan niet meer de limiterende factor voor de content. Volgens Philips zal deze technologie een flinke ‘boost’ kunnen geven aan mobiel internet.
www.polymervision.com
3Dsolutions maakt 3D-monitoren voor de professionele markt. Zonder het bekende kleurenbrilletje kun je met deze beeldschermen 3D zien. 3D Solutions maakt gebruik van een speciale lensstructuur die in het beeldscherm wordt gemonteerd. Philips ziet in eerste instantie een markt voor reclameadvertenties in bijvoorbeeld winkels, winkelgalerijen, of vliegvelden. Het trekt namelijk net iets meer aandacht dan bijvoorbeeld gewone posters of lcd-schermen. Philips verwacht in 2008 ook 3D televisies op de markt te brengen.
www.philips.com/3Dsolutions
Handshake Solutions heeft een nul gigahertz processor ontworpen. De processor maakt niet meer gebruik van een klok, maar van signalen die elkaar aansturen. Het verschil met een traditionele processor is, dat alleen die onderdelen in de processor actief zijn die op een specifiek moment actief moeten zijn. Daardoor is er geen overhead van kloksignalen die bijvoorbeeld uitstraling geven naar andere componenten. Het voordeel? De processor verbruikt minder stroom, is geluidsarmer en heeft minder elektromagnetische straling. Hierdoor storen de processoren ook minder in apparatuur die gebruik maakt van radiofrequenties.
www.handshakesolutions.com
Silicon Hive heeft technologie ontwikkeld om programmeerbare processoren te maken. Voor bijvoorbeeld mobiele telefoons of dvd-spelers zijn er verschillende standaarden per regio. Voor fabrikanten is het niet fijn om daarvoor verschillende hardware te moeten ontwikkelen. Door de processor programmeerbaar te maken, kan er een code in gezet worden die voor een specifieke regio van toepassing is. Daardoor kan hetzelfde hardwareplatform gebruikt worden en hoeft alleen de software te worden aangepast. Dat heeft natuurlijk schaalgroottevoordelen voor logistiek, inkoop en flexibiliteit in productie. Silicon Hive levert zijn kennis aan fabrikanten van processoren.
www.siliconhive.com
Home Dialogue Systems (HDS) maakt een nieuw consumentenapparaat dat gezichten en stemmen kan herkennen. Een huiskamerrobot eigenlijk. Je kunt instructies aan het apparaat geven en het apparaat kan zelf ook praten. Kortom, het is een ‘smart companion’, zoals Philips het noemt. Zeg tegen het apparaat: zet iets op van de Beatles, dan zoekt hij random iets uit je MP3-tjes, maar je kunt ook specifiek vragen om bijvoorbeeld ‘Yesterday’. Het apparaat herkent je gezicht en kan daarmee ook anticiperen op muziek- of filmvoorkeuren. Daarbij kan het aangesloten worden op internet. Stel, je vraagt om het weerbericht, dan haalt hij het weer van die dag op en leest hij het voor.
www.hds.philips.com
amBX heeft een systeem ontwikkeld waarbij diverse bedrijven huishoudelijke apparatuur kunnen inbrengen die gaan reageren op bijvoorbeeld games die je speelt. De producer van een game kan vervolgens zelf bepalen welke sfeer hij in een kamer wil creëren. Welke apparatuur kan worden ingebracht? Bijvoorbeeld lampen, die zowel in kleur als intensiteit kunnen veranderen. Of een shaker in een stoel die kan trillen. Of ventilatoren, die de wind door je haren laat suizen als je met een rollercoaster naar beneden dendert. Of een infraroodstraler die hitte-effecten nabootst als je in de game dichtbij het vuur staat.
www.ambx.com
Content Identification (CI) maakt watermerktechnologie. Momenteel wordt er nog steeds veel gekopieerd, bijvoorbeeld als het gaat om films. Om dat probleem onder controle te krijgen, heeft CI een watermerk ontwikkeld dat je aan een film kunt toevoegen. Daarmee draagt een film op bijvoorbeeld dvd een ‘identifier’ bij zich met daarop plaats, datum en tijd. Het is versleuteld in het beeld. Je ziet het niet, maar met de juiste detectie kan je het wel oproepen. Ook van illegaal opgenomen beelden in bijvoorbeeld een (digitale) bioscoop kan met de technologie worden achterhaald waar en op welk tijdstip de kopieën zijn gemaakt.
www.philips/com/ci