"Op technologisch gebied is er geen enkele meerwaarde te creëren in een markt van standaard apparatuur." Ondanks deze uitspraak van ‘brand manager’ Tikiri Wanduragala van IBM, komt het bedrijf binnenkort met voor het PC-platform volledig nieuwe opslagtechnologie.
Die nieuwe technologie is weliswaar nieuw voor de PC-server, maar al langer in gebruik bij de andere produktlijnen van IBM: de mainframes, de AS/400 en de RS/6000. In enigszins gewijzigde vorm komt deze Serial Storage Architecture nu ook beschikbaar op de PC.
Voordelen van de architectuur zijn ondermeer de eenvoudige installatie, de hogere beschikbaarheid en de veel hogere doorvoersnelheid ten opzichte van Scsi: nu nog 80 megabyte per seconde, maar een implementatie met 160 MB per seconde staat al in de startblokken.
De seriële opslagarchitectuur gaf IBM bij introductie op andere platforms op slag een fikse voorsprong op de concurrentie. SSA zal ook in de PC-wereld van grote betekenis worden voor de positie van de leverancier. "Meer dan de helft van de investeringen in een PC-server wordt besteed aan opslag", aldus Wanduragala. Overigens ziet hij SSA als tussenstap naar de volgende generatie van communicatie tussen processor en opslag: de ‘fiber channel arbitrated loop’, waarmee nog veel hogere snelheden te bereiken zijn.
Vernieuwd elan
IBM pakt de markt van PC-servers sinds begin dit jaar met vernieuwd elan aan: de verkoop met eigen mensen is geheel gestopt, de produktlijn wordt aangepast met het doel makkelijker installatie en ondersteuning, medewerkers van wederverkopers worden opgeleid om de kwaliteit van de service te verhogen en IBM investeerde volgens eigen zeggen tientallen miljoenen dollars in een ondersteunende organisatie, inclusief een wereldwijd computer- en telefonienetwerk.
"Ons doel is om de gebruiker van een PC-server van eenzelfde ondersteuning te voorzien als gebruikers van mainframes, zonder de daaraan gekoppelde hoge kosten. Voor het midden- en kleinbedrijf is de PC-server namelijk vaak het ‘mainframe’, dat wil zeggen de belangrijkste computer van het bedrijf waarop vitale gegevens staan en de bedrijfsprocessen draaien", aldus de ‘brand manager’.
Om deze doelstelling te realiseren bouwt IBM een wereldwijd netwerk, waarop de PC-servers van klanten aangesloten kunnen worden. Een extra kaart in de machines en gratis geleverde software voor systeembeheer moeten het mogelijk maken op afstand eventuele problemen te analyseren.
De problemen voor
Later in de tijd volgt nog de mogelijkheid om de server bij beginnende problemen zelfstandig te laten opbellen naar een centrale, zodat pro-actief op te treden is. Een onderdeel zou dan vervangen kunnen worden voordat het uiteindelijk de geest geeft.
In Nederland worden op dit moment drie wederverkopers opgeleid om de gewenste service te kunnen verlenen: IP, Raet en Computerij. Het gaat vooralsnog om een proefneming, die bij succes uitgebreid wordt naar alle erkende partners, zo meldt Helen Dubbeld van IBM Nederland.