Virtualisatie is een van de factoren die voor grote veranderingen op de pc-markt zorgen, zegt onderzoeksbureau Gartner. Nederlandse pc-fabrikanten merken daar niet veel van.
Pc-fabrikanten moeten zich klaarmaken voor verdere veranderingen in de pc-markt. Volgens onderzoeksbureau Gartner ontwrichten nieuwe technologieën als virtualisatie de pc-markt. Fabrikanten moeten hierdoor investeren en kunnen zich daarbij geen fouten veroorloven.
Kees Verton, manager Categories & Group Marketing van HP, constateert dat steeds meer bedrijven overgaan op thin clients. “Applicaties spelen een steeds grotere rol. Er is wel een verschil tussen de zakelijke en de consumentenmarkt. Ik denk niet dat consumenten gebruik maken van virtualisatie.” Ook pc-fabrikant Lenovo gelooft (nog) niet in virtualisatie, maar ziet vooral de verschuiving in de zakelijke markt van desktops naar notebooks. “Dat heeft te maken met de eisen van de huidige maatschappij. Werkgevers gaan er steeds meer van uit dat hun werknemers flexibel kunnen werken. Men wil beschikbaarheid over alle data, waar en wanneer dan ook”, zegt woordvoerster Carina van Vlerken.
Op consumentengebied ziet Kees Verton veel meer een verschuiving naar het gebruik van notebooks en digitaal vermaak. “Ook zien we dat het distributiekanaal verandert. Steeds meer producten worden via een webwinkel verkocht.” Gartner voorspelt dat pc-fabrikanten het nog moeilijker zullen krijgen door de lage marges op producten. “De marges zijn inderdaad lager dan ze vroeger waren, maar HP verkeert in een gezonde positie”, zegt Verton. Lenovo denkt ook dat de winst niet meer in de verkoop van de machine alleen zit. “Het verschil zit hem in de service en het advies bij de implementatie”, stelt Van Vlerken.