Computerspellen: niemand speelt ze (u toch ook niet?). En toch groeit de game-industrie onstuimig. In Nederland werd vorig jaar driehonderd miljoen gulden aan ‘entertainment-software’ uitgegeven; jaarlijks komen er in ons land zo’n vijftienhonderd nieuwe spellen op de markt. Om bij te blijven: een overzicht van de games die u dit najaar niet mag missen.
Gaming op het net Sex is natuurlijk nog altijd nummer één op internet, maar games doen het in dat opzicht zeker niet slecht. Honderden sites richten zich specifiek op gaming. Echte aanraders op dit gebied zijn The Adrenaline Vault (http://www.avault.com), de game-site van gigant Cnet, genaamd GameCenter (http://www.gamecenter.com) en natuurlijk Powerweb van Power Unlimited (http://www.powerweb.nl). |
Half-Life is het logische vervolg op spellen als Doom en Quake: tegemoetkomend aan die primitieve behoefte om alles en iedereen af te knallen. Maar nu met een ‘verhaal’ erachter. Een heel dun verhaal natuurlijk, maar het laat wel ruimte voor de nodige ingenieuze uitbreidingen op het standaard repertoire. Liefhebbers van de meer gothic-achtige uitvoeringen van dergelijke schietspellen kunnen zich verlustigen aan Requiem: Avenging Angel. Niet voor spelers met een zwakke maag, maar grafisch van een ongekende schoonheid.
Heroes of Might and Magic III & Drakan
De fans van Tolkien-achtige thema’s (mystery, fantasy, dungeons and dragons of hoe ze ook mogen heten) hebben op spelgebied maar weinig te klagen. Veel van die ‘games’ vallen in de categorie turn based strategy. Terwijl de tegenstander (in de vorm van computer, collega of wildvreemde op internet) uw legers in de pan hakt, zint u op passende tegenmaatregelen. Dit zijn geen spellen om even snel in een halfuurtje uit te spelen: voordat Heroes of Might and Magic, de derde uitgave in de Homm-serie, gespeeld kan worden, is het aan te raden de tutorial van twaalf A4-tjes (!) eens door te nemen. Voor wie het dan nog steeds leuk vindt� een mooi leven verder!
Meeliftend op het bijna griezelige succes van mevrouw Croft uit de Tomb Raider-serie, poogt elke spelfabrikant iets dergelijks op de markt te brengen. En waarom zou Lara niet een kloeke draak als vervoermiddel kunnen hebben? Ziedaar: Drakan is een feit. Goed, Lara heet hier Rynn en vecht met zwaarden, maar verder ruikt het allemaal wel erg bekend. Maar toch leuk.
Rollercoaster Tycoon
Wie weleens een ander project wil lijden (nee, geen spelfout) en vrouw en kinderen niet meer in de Python krijgt, kan zijn hart ophalen aan Rollercoaster Tycoon. De opdracht is simpel: bouw een pretpark met zoveel mogelijk adembenemende attracties. En zorg ervoor dat mensen Disney-achtige prijzen betalen om binnen te komen. U kunt uiteraard voorgedefinieerde rollercoasters gebruiken, maar het is natuurlijk veel aardiger om er zelf eentje te bouwen. Oppassen dat mensen niet kostend naar buiten komen; uw park gaat dan gegarandeerd failliet.
Need for Speed: High Stakes & Re-Volt
Hoewel de standaard leasebak van tegenwoordig voorwaar geen truttig boodschappenautootje is, kan het natuurlijk altijd nog leuker. Aan die volstrekt te prijzen neiging van mannen naar snellere en duurdere auto’s komt de Need for Speed-serie volop tegemoet. Dat racen van A naar B op de computer bijna net zo leuk is als in het echt, bewezen de eerste nu al bijna primitieve versies. Tegenwoordig worden er allerlei elementen toegevoegd om ‘het stukje spelbeleving zo optimaal mogelijk te maken’. In versie 4 kunt u door slim kopen en verkopen in een steeds kekker karretje rijden. Daarbij komt dat de graphics bijna niet meer voor echt onderdoen en dat de hele internet-gemeenschap uw tegenstander kan zijn.
Eigenlijk nog leuker dan schaal 1 op 1 zijn die kleine radiografisch bestuurbare autootjes waar elk jongetje vroeger weleens van droomde. U raadt het al: ook daar heeft een slimme spelontwerper aan gedacht en Re-Volt is daarvan het grandioze resultaat. In een Toystory-achtige omgeving worden de meest krankzinnige races afgewerkt. Een echte aanrader in het genre!
Play on Nederland: De totale markt voor home-entertainment software bedroeg in ’98 ruim driehonderd miljoen gulden. Tweehonderd miljoen werd besteed aan cd-rom-software; honderd miljoen aan spelcomputersoftware (Playstation en Nintendo). Wereldwijd: Rond de eeuwwisseling denkt de Interactive Digital Software Association (IDSA), de belangenvereniging voor entertainment softwarebedrijven, tien miljard dollar wereldwijd om te zetten. |
Mechwarrior 3
Ook al is dit de zoveelste versie, in Mechwarrior 3 is het – verrassing, verrassing – nog steeds de bedoeling om gehuld in een gigantische robot-achtige omhulling (een Mech) alles wat los en vast zit kapot te schieten. Ook dit spel moet mee in de vaart der volkeren en dus ziet nummer drie er weer mooier uit dan de vorige uitvoering. Kritiekpuntje (zeg niet dat we u niet gewaarschuwd hebben): het spel kent zo zijn beperkingen als u het met meer personen wilt spelen.
Hidden & Dangerous & Shadow Company
Een echte trend lijken de spellen die oorlog in de ruimste zin des woords als onderwerp hebben. Gezellig met een team van zes huurlingen allerlei opdrachten uitvoeren waarbij vooral veel onschuldige krijgsgevangenen moeten worden bevrijd. Het ene spel beroept zich nog harder dan het andere op het realisme waarmee alles is vormgegeven. Hele volksstammen werkloze militairen worden ingeschakeld om maar de suggestie te wekken dat ook u morgen mee kunt vechten in een SAS-eenheid. Sir, yes, sir!
De droom van elke man!
Jaloers kan men worden op mannen met kinderen: zij hebben het perfecte excuus in handen om zich naast de PC een zogenaamde console aan te schaffen. Een dedicated gaming device: de droom van elke kind gebleven man. Na de shake out op de markt zijn er twee grote spelers overgebleven: de Sony Playstation (liefkozend afgekort tot PSX) en de Nintendo 64 (N64). Onlangs voegde zich hierbij de Dreamcast van Sega. Met zijn specificaties doet deze console de eerste twee verbleken… Maar een hardwareplatform is zo goed als de software die ervoor geschreven wordt. Wat dat betreft hebben Sony en Nintendo nog een straatlengte voorsprong op de Dreamcast.
Cijfers Jaarlijks komen ongeveer vijftienhonderd nieuwe spelletjes op de Nederlandse markt. Voor elke titel die aanslaat zijn er negen die binnen drie maanden uit het schap verdwijnen. Gemiddeld werkt een team van ontwerpers en programmeurs achttien maanden aan een spel en schommelen de productiekosten tussen de twee en vier miljoen gulden. Eind dit jaar zullen meer dan honderd miljoen Sony playstations, Nintendo 64S, Sega Saturns en Dreamcasts zijn verkocht in Amerika, Europa en Japan. |