ROTTERDAM – De penetratie van CD-Rom in Nederland verloopt vlotter dan was verwacht. Vooral op de consumentenmarkt gaat het snel. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn de stijgende verkopen van multimedia-PC’s, de reclamecampagnes van PC-fabrikanten en het toenemend aanbod van computersoftware dat op CD-Rom verschijnt.
Dit blijkt uit een rapport van Sibbel & Van Pelt. Het Rotterdamse bureau verwacht dat er eind 1998 ongeveer 2,1 miljoen CD-Rom-spelers bij de Nederlandse huishoudens zullen staan.
Per CD-Rom-bezitter worden meer titels verkocht. Vorig jaar bedroeg het gemiddelde aantal gekochte schijfjes 3,3. In het jaar daarvoor was dit 2,6. Nederland loopt hierin voorop vergeleken met andere Europese landen, waar het gemiddelde op 2 titels per jaar ligt. Het aanbod van titels is in Nederland ook enorm groot. Volgens importeurs wordt de markt overspoeld. Momenteel zou er sprake zijn van een te groot aanbod. Er zijn zoveel verschillende titels dat de klanten door de bomen het bos niet meer zien. De gemiddelde omzet per titel is daardoor zeer laag. Sibbel & Van Pelt raamt het aantal titels dat in de tweede helft van 1995 in Nederland te koop was, op ongeveer 3700.
Schijntje
In 1995 bedroeg het aantal verkochte titels 1,32 miljoen. Dat was een stijging van 152 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Vorig jaar werd in totaal voor 70 miljoen gulden aan CD-Rom’s verkocht. Dat betekent een omzet per individuele titel van slechts 19.000 gulden. Gelet op de produktiekosten is dat een schijntje. Maar de totale markt ontwikkelt zich snel. De handel verwacht dit jaar een omzetstijging naar 120 miljoen gulden.
Overigens verschijnen nergens in Europa zoveel titels op de markt als in Nederland. In landen als Frankrijk en Duitsland moeten de CD-Rom-titels voor hun marktintroductie eerst worden vertaald. Daar is het aanbod dan ook vele malen kleiner.
De daling in de gemiddelde consumentenprijs van CD-Rom titels is in het afgelopen jaar tot staan gekomen. Vorig jaar gingen de schijfjes voor gemiddeld 52 gulden over de toonbank. Het gevaar van een verdere prijsdaling is nog niet geweken. De opkomst van CD-Recordables waarmee CD-Rom-titels kunnen worden gekopieerd, alsmede het toenemende aanbod van illegale schijfjes kunnen een negatieve invloed op de prijsontwikkeling hebben.
Het aantal verkooppunten is vorig jaar sterk gegroeid. Begin dit jaar waren er al 2000 winkels die CD-Rom’s verkochten. Elektronicazaken zoals Dixons vormen een steeds belangrijker verkoopkanaal.
Scenario’s
Sibbel & Van Pelt hanteert twee scenario’s voor de ontwikkeling van de CD-Rom-markt. Volgens het negatieve scenario groeit de markt naar ongeveer 150 miljoen gulden in 1998. Daarbij wordt ondermeer verondersteld dat het kopiëren met behulp van CD-Recordables sterk toeneemt, de gemiddelde winkelprijs naar 40 gulden zakt en videogame-platforms weer marktaandeel terugwinnen. Verder wordt uitgegaan van veel eenmalige aankopen van titels, een daling van het gemiddelde aantal titels naar 1,8 stuks en toenemende concurrentie van Internet.
Volgens het positieve scenario groeit de markt naar 420 miljoen gulden in 1998. De PC wordt in dit draaiboek een belangrijk ‘home-entertainment’ middel. Videogames worden voornamelijk via de PC gespeeld. Het gebruik van kindertitels, infotainment en naslagwerken groeit. De gemiddelde winkelprijs stabiliseert zich op 50 gulden, terwijl het jaarlijks gekochte aantal titels per CD-Rom bezitter stijgt naar vier stuks. Corr.