IBM herziet zijn PC- en serverreeks om zijn concurrenten in die markt "geheel weg te vagen". De fabrikant lanceerde vorige week in Parijs onder de pretentieuze titel ‘Big Bang’ de nieuwe PC-strategie, die sterke nadruk legt op elektronisch zakendoen, betaalbaarheid en technologie.
Het grootste IT-concern ter wereld wil zijn PC-producten op ongekend agressieve manier aan de man brengen. Managers van hoog tot laag hebben de opdracht gekregen er continu op te hameren dat IBM in vrijwel elk marktsegment een gunstige prijs/kwaliteitverhouding heeft. De leverancier wil af van haar dure imago om meer computers te kunnen verkopen. IBM ligt bijvoorbeeld op de Nederlandse markt voor laptops een straatlengte achter op Toshiba en Compaq. Een belangrijke oorzaak is dat IBM’s ThinkPad-computers als duur worden ervaren, een erfenis uit een verleden waarin IBM haar prijzen slechts langzaam verlaagde.
Ondergewaardeerd
Ook in technologisch opzicht voelt IBM zich ondergewaardeerd. De beeldvorming is dat IBM wel veel aan onderzoek en ontwikkeling doet, maar dat de vruchten hiervan vrij langzaam in nieuwe producten worden vertaald. Op dit punt wil IBM zich eveneens agressiever profileren. Zo verzekert Doug Le Grande, algemeen directeur van IBM’s PC-divisie, dat zijn bedrijf binnen drie jaar met 1000 MHz-producten op de markt komt.
Ondertussen wil IBM zijn marktaandeel van de huidige geschatte 10 procent verhogen naar 20 procent. Daarvoor is ondermeer het productaanbod vereenvoudigd. Elmer Gutteling, directeur van de Nederlandse PC-divisie, legt uit: "Twee jaar geleden hadden we nog tweeduizend verschillende modellen. Nu zijn dat tachtig stuks in vier klassen: server, mobiel, desktop licht en zwaar." Die afslanking scheelt mede in de productiekosten. "Bovendien verwerken we alleen standaard A-merk componenten, die we gewoon beter gebruiken dan onze concurrenten", aldus de Nederlandse directeur. "Wij zullen goedkoper en beter zijn of op z’n minst veel goedkoper." Gutteling overweegt zelfs een inruiloptie te bieden aan klanten die systemen van diverse leveranciers gebruiken.
Aanval
De aanval op leveranciers als Compaq, Hewlett-Packard, Toshiba en Dell zal IBM voeren met prijsdifferentiatie en productbereik. "IBM’s PC-technologieën zijn de meest prijs-concurrerende in de hele industrie. Onze concurrenten proberen ons brede productaanbod te emuleren", hakt IBM-directeur Le Grande. Op de lange termijn wil de leverancier ook nog een voorsprong nemen wat processorsnelheid betreft. De vorig jaar onthulde technologie voor koperen verbindingen tussen de transistoren op een chip begint nu door te sijpelen in daadwerkelijke commerciële producten. Een microprocessor met een kloksnelheid van 1000 MHz zou binnen twee tot drie jaar verkrijgbaar zijn.
Voor de nabije toekomst lanceerde IBM een serie nieuwe notebook-, desktop- en serverproducten, veelal gebaseerd op Intels nieuwste Pentium II-processor, die vorige week officieel werd onthuld. De verse computers van IBM zijn leverbaar met de 350 MHz- of de 400 MHz-variant van deze chip en sommige systemen bevatten ook de nieuwe 100 MHz-systeembus van Intel.