“Dit is het tweede bedrijf van onze oprichter René Gorter, vandaar de naam Twice”, legt directeur operations Marcel van den Berg uit. “In 1992 zijn onder die naam drie bedrijven opgericht, Twice Technology, Twice Retail en Twice Training.
[ klein maar fijn ] De beeldvorming van de Nederlandse ict-bedrijfstak wordt vaak gedomineerd door grote dienstverlenende bedrijven. In dat geweld dreigen kleinere bedrijven onderbelicht te blijven. Ten onrechte. Computable stelt ze stuk voor stuk aan u voor: van piepjong tot middelbare leeftijd en met nooit meer dan zo�n zeventig medewerkers. En altijd: Klein maar Fijn. Alle afleveringen: |
|
Technology deed consultancy en detachering op het gebied van 4GL-programmeertalen. Een paar jaar geleden heeft René Gorter zijn aandeel in die tak van het bedrijf verkocht aan een andere particulier. De retailtak bestaat nog wel en houdt zich bezig met applicatieontwikkelingen voor logistieke trajecten in de mode-detailhandel. Twice Training geeft trainingen in automatisering.”
“In 1993 ben ik bij Twice in dienst gekomen. Ik heb ooit geprobeerd informatica te studeren. Uiteindelijk heb ik zeven jaar lang een antiquariaat en lijstenmakerij gehad. Ik heb die boekhandel op een gegeven moment verkocht en ben in dienst gekomen bij Centric. Zij detacheerden mij bij Twice en daar ben ik gebleven. Ik ben hier nu verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en de financiën van Twice Training.”
“Het doel van die tak is het opleiden van mensen in de automatisering. Het gaat dan om pc-gerelateerde trainingen, wij geven geen opleidingen voor mainframes of AS/400. We begonnen in 1992 met Lotus WP-trainingen, maar zijn heel snel overgestapt naar de programmeertak. Dat is onze kernactiviteit geworden. We verzorgen Microsoft software-ontwikkelingstrainingen, maar ook Java, J2ee, XML, Citrix en internet gerelateerde opleidingen. Daarnaast doen we ook nog kantoorautomatisering en migratietrajecten.”
“In 1999 hebben we Twice Employment Services opgericht. Het idee daarachter was het opleiden van mensen, die we vervolgens een halfjaar detacheerden bij een bedrijf. Na dat halfjaar was die persoon van het nieuwe bedrijf. Dat liep prima in de tijd dat iedereen nog met het millenniumprobleem en de euroconversie bezig was, maar begin 2000 kwam er compleet de klad in. We hebben de divisie toen omgevormd naar Twice Interaction dat vaardigheids-, Itil- en Prince-trainingen verzorgt.”
Meegaan met de vraag
“Onlangs verscheen in Computable een ingezonden stuk waarin de mening werd geventileert dat er te weinig opgeleid wordt. Ik ben het structureel met die stelling oneens. Toen het goed ging in de markt, hadden bedrijven genoeg geld om mensen op te leiden, maar geen tijd. Nu hebben ze wel tijd, maar geen geld. Als opleider moet je meegaan met de vraag uit de markt, vind ik. Op het moment dat die vraag wisselt, zoals nu het geval is, en er minder geld voor opleidingen beschikbaar is, moet je methodes en producten verzinnen waardoor je daaraan tegemoet komt. Ik denk dat wij dat op drie manieren doen. Ten eerste plaatsen we bij onze partners ons trainingsaanbod, via asp en realtime. Daarnaast hebben we een kennisinventarisatiesysteem, waarin alle it-certificeringen zitten in de breedtste zin van het woord, dus niet alleen onze eigen. Mensen kunnen daarmee een persoonlijk ontwikkelingsplan samenstellen en het geeft daarnaast management inzicht in welke vaardigheden zij in huis hebben. Deze systemen bestaan al langer, maar het bijzondere is dat wij ook de inhoud leveren en actueel houden. Tot slot hebben we een portaal waarop klanten hun trainingen kunnen boeken. Zo nemen wij ze de backoffice uit handen. Al deze diensten zijn gratis; we bieden het aan omdat wij de klanten al het extra administratieve werk uit handen willen nemen.”
“De opleidingsmarkt is de afgelopen twee jaar met 50 procent gedaald, volgens cijfers van Microsoft, gebaseerd op het aantal verkochte MOC-kits (Microsoft Official Curriculum). De reden dat wij nog bestaan is de reorganisatie die in 2001 is doorgevoerd, waardoor ons kostenniveau heel laag is. Daarnaast werken we in de highend-markt, waarop minder bezuinigd wordt dan op ‘simpele’ mcse-trainingen. De opleiders die nu nog over zijn, zijn nu bezig met reorganisaties. Wij hebben dat al achter de rug en kunnen weer naar buiten kijken.”< BR>