Intel zal haar marketing-machine op volle toeren moeten laten draaien om van de nieuwe Pentium III-processor een succes te maken. ’s Werelds grootste processor-fabrikant krijgt het moeilijk om vooral de zakelijke gebruikers ervan te overtuigen dat de vorige generaties Pentiums aan opvolging toe zijn.
Tijdens de Milia ’99-beurs in het Franse Cannes toonde Intel voor het eerst enkele nieuwe applicaties en websites die speciaal zijn aangepast voor de Pentium III. Die aanstaande processor presteert namelijk alleen beduidend meer als wordt ingespeeld op de nieuwe multimedia-instructieset. Het verschil is vooral zichtbaar bij 3D-applicaties. Maar bij gewone toepassingen is de nieuwe Pentium III 500 hooguit eentiende sneller dan een Pentium II 450.
Consumentengebied
De demonstraties die Intel afgelopen week, vooruitlopend op de officiële lancering eind deze maand, in Cannes gaf, gaven een goed beeld van de verbeterde mogelijkheden. Die liggen vooral op consumentengebied. Slechts drie van de 27 voorbeelden die Intel toonde, hadden een puur zakelijk karakter, terwijl nog eens drie voorbeelden zowel zakelijk als privé kunnen worden gebruikt. De voornaamste vooruitgang is op het gebied van spellen, die tegenwoordig steeds hogere systeemeisen stellen.
De belangrijkste zakelijke toepassingen liggen op gebied van communicatie en het werken in grotere groepen. De Pentium III maakt betere online communicatie mogelijk met levendige multimedia en waarheidsgetrouwe 3D-animaties. Bij het ontwerpen van producten kunnen modellen makkelijker worden uitgewisseld. Op websites is beter te tonen hoe producten er uit (gaan) zien. Ook bij toepassing van spraaktechnologie is het verschil evident. Het is echter de vraag of het bedrijfsleven zich laat verleiden door hogere kloksnelheden. Vooral nu de knelpunten in PC’s steeds meer op het gebied van systeembus en geheugen liggen.
Veel fanfare
Overigens is Intel zich wel bewust van de noodzaak de nieuwe Pentium III met veel fanfare te omlijsten. De onderneming zal liefst driehonderd miljoen dollar uitgeven aan verkooppromotie. Bovendien heeft Intel al veel geld uitgegeven om ontwikkelaars warm te maken voor de nieuwe instructieset. Veel van het succes zal ook afhangen van de vraag in hoeverre makers van websites inspelen op de nieuwe mogelijkheden. Volgens Ron Whittier, Intels senior vice president en general manager van de content group, reageren ontwikkelaars enthouisiast op de nieuwe mogelijkheden. Hij vertelde er echter niet bij dat Intel veel van hun inspanningen rijkelijk heeft gesponsord.
Windows herkent Pentium III niet
Microsoft en Intel geven toe dat Windows 95 en 98 de aanstaande Pentium III-processoren niet goed herkennen. Deze besturingssystemen zien de nieuwe chip aan voor een Pentium II. Windows 98 maakt volgens Microsoft echter wel gebruik van de nieuwe multimedia- en communicatie-instructies in de derde Pentium-generatie.
Gebruikers van dat nieuwste besturingssysteem zullen dus meer last hebben van verwarring dan van prestatieproblemen. "De conclusie is dat Windows 98 klaar is voor de Pentium III", stelt productmanager Rob Bennett optimistisch. Bennett benadrukt dat versie 6.1 van Microsofts Direct X-multimediatechnologie gewoon gebruik maakt van de nieuwe instructieset in de Pentium III.
Intel onderschrijft deze verklaringen. De processorproducent besloot zijn nieuwe chip uit te brengen middenin Microsofts productcyclus, verklaart Intel-woordvoerder Howard High. Hierdoor kon de softwareleverancier zijn besturingssysteem niet tijdig opwaarderen voor de nieuwe processor. Geen van beide bedrijven rept echter over het oudere, maar nog veelgebruikte Windows 95.