Cap Gemini richt een wereldwijde divisie voor elektronische handel op. Door de concentratie van alle Internet- en netwerkgerelateerde activiteiten wil Cap in dit marktsegment expansief groeien. De Nederlandse vestiging zal een lokale eenheid inrichten.
Cap volgt hiermee het voorbeeld van Origin, dat begin november bekendmaakte al zijn adviesdiensten onder te brengen in de aparte organisatie Esire. Bovendien heeft de IT-dienstverlener verklaard dat elektronische handel de hoogste prioriteit krijgt in de bedrijfsstrategie.
De nieuwe e-business unit start op 3 januari 2000 met zo’n duizend werknemers. Doel is om aan het eind van dat jaar het aantal medewerkers te verdubbelen. Hoeveel Cap’ers de Nederlandse eenheid gaan bemensen, is nog niet bekend, zegt woordvoerder Bart Sikking. De opbrengsten uit de e-handelactiviteiten van Cap Gemini vormen zo’n 5 à 10 procent van de totale omzet (ruim negen miljard gulden). Cap pretendeert dit percentage binnen twee jaar te kunnen verhogen naar circa 50 procent. Op dit moment zijn de Internetdiensten van Cap nog te weinig herkenbaar en ondervindt het bedrijf flinke concurrentie van kleine Internet-dienstverleners. "Dit geldt ook voor Nederland", vertelt Sikking. "Door onze activiteiten te concentreren willen we ons duidelijker onderscheiden. Veel van die kleine bedrijven richten zich op de voorgevel van klanten en bouwen enkel Internetsites. Wij richten ons op de bedrijfsprocessen erachter en passen daar de Internet-activiteiten van klanten in."
Hevige concurrentie
Sikking kan geen uitspraken doen over hoe het bod van Cap Gemini op de consultancy-tak van accountancykantoor Ernst & Young past binnen de nieuwe bedrijfsstrategie. Aannemelijk is dat Cap met de beoogde overname zijn positie in de Verenigde Staten wil versterken. Ernst & Young wil zich op deze manier verzekeren van voldoende technologische kennis op het gebied van e-handel, uitbesteding en softwareontwikkeling. Naar verluidt heeft het Franse automatiseringsbedrijf 4,8 miljard dollar geboden.
De concurrentiestrijd tussen Internetdienstverleners wordt steeds heviger. De traditionele consultancybedrijven, zoals de IT-dienstverleners en de grote adviesbureaus, moeten de strijd aangaan met de succesvolle, creatieve e-handelfirma’s als iXL, Razorfish, USWeb/CKS, Viant, Icon Medialab, Sapient en Proxy Communications. Vorige week nog maakte Pricewaterhouse Coopers bekend op e-handelgebied te willen samenwerken met Sun en Microsoft. Collega-bedrijf Andersen Consulting blijkt de investeringsdivisie Andersen Consulting Ventures te hebben opgericht. Via dit onderdeel wil het de komende vijf jaar ruim twee miljard dollar investeren in nieuwe e-handelbedrijven.