Paul Stodden is nu ruim een half jaar president van Siemens’ dienstendochter Business Services (SBS), die een jaar geleden nog verlies boekte. Daarvoor werkte hij negentien maanden bij computerfabrikant Fujitsu-Siemens, dochter van de gelijknamige Japanse en Duitse concerns. Daar heeft de Siemens-oudgediende – sinds 1987 in dienst – die dochter weer op poten gezet, na de moeizame start van de joint venture.
Is Siemens nog herkenbaar voor jou?
"Het concern is de afgelopen tien jaar veel veranderd, maar ik voel me er nog altijd thuis. Het is een goed bedrijf, met een brede portfolio, en het staat dicht bij de klant. Dat laatste is belangrijk, zeker nu de markt het moeilijk heeft; je moet een vertrouwensrelatie opbouwen. Klanten moeten zeker zijn van je toewijding; als je een goede relatie hebt, zijn budgetten – en beperkingen daarvan – van secondair belang."
|
"Onderzoeksbureau Gartner heeft zijn groeiprognoses voor de ict-markt al twee keer bijgesteld. Eerst zou de groei 11,5 procent zijn, toen 6,5 procent. De Europese ict-dienstenmarkt zit nu echter op minder dan 3 procent groei, terwijl de producten zelfs op negatieve groei (daling – red.) uitkomen. Een paar jaar terug geloofde men nog dat crm (klantenrelatiebeheer – red.) en elektronisch zakendoen voor ongelofelijke groei zouden zorgen. Nu is de hoop gevestigd op de opkomst van de elektronische overheid, in Europa."
Is het herstel van de ict-markt dan nabij?
"Dat valt niet te voorspellen. Ik denk dat het ict-herstel hoe dan ook later komt dan het algemene economische herstel."
Wanneer; doe eens een gok?
"Niet dit jaar, ergens in 2003."
Was elektronisch zakendoen – achteraf bezien – alleen maar hype?
"In de Verenigde Staten was elektronisch zakendoen gekoppeld aan de aandelenmarkt, dat was zeker hype. Het is goed dat dat voorbij is. Daarnaast is er de bredere elektronische commercie, die vooral was gericht op ‘business-to-consumer’. Dat is niet waargemaakt. Dat falen is meer een probleem in de VS dan in Europa. In Europa zijn we altijd al meer bezig geweest met ‘business-to-business’. Dat komt onder meer voort uit de sterkte in erp-software (bedrijfsautomatisering – red.), bijvoorbeeld van SAP (uit Duitsland – red.). Ondertussen gingen in de VS veel geld en middelen naar b2c, daar is veel aan verspild. Toch kan elektronisch zakendoen nog altijd veel besparingen met zich meebrengen. De klant doet immers zelf de bestelling, de invoer in je ordersysteem."
Is crm een hype die voorbij is?
"Crm was niet een totale teleurstelling, hoewel het toch is tegengevallen."
Jon Stroess, SBS-directeur Nederland, valt Stodden bij: "Er zijn nog een paar ‘vergeten’ gebieden, zoals papieren communicatie en beheer daarvan, en voice; het vastleggen en analyseren van telefoongespreken. Dat levert een paar nieuwe niches op. Die zijn niet allemaal even sexy; hoge beschikbaarheid van backend-systemen bijvoorbeeld is niet sexy maar wel heel belangrijk."
Wat blijft er verder over?
"Het voordeel van mobiliteit, en het koppelen daarvan aan de traditionele backend-servers, voorzien van gepaste beveiliging. We voeren nu een project in Italië uit met de politie. Daarbij zijn patrouillewagens, en ook agenten te voet, in 120 steden verbonden met het politie-meldingssysteem, een actueel verkeersoverzicht en een databankzoeksysteem voor eerdere voorvallen en meldingen. De politie is nu 70 procent sneller ter plekke en bestrijkt door het efficiënte verkeersoverzicht 50 procent meer terrein. We zijn nu in andere landen bezig met proefprojecten."
SBS behoort in de Duitse thuismarkt tot de dienstverlenerstop. Het moederbedrijf kondigde in juli vorig jaar nog een ontslagronde aan van tweeduizend banen, bovenop de eerder aangekondigde achtduizend ontslagen. De ronde van tweeduizend, in dit jaar door te voeren, raakt vooral Business Services, dat intern overlap had door de samenvoeging met Siemens-dochter IT Service, die tot 2000 vier jaar lang onder leiding stond van Stodden. |
"In Nederland is het politieapparaat nogal verdeeld; er zijn veel districten en beslissers. We hebben veel geleerd van onze projecten in Zwitserland, Italië en Canada, en werken aan meer proeven."
De politie is overheid, is dat de nieuwe trend?
"Portalen en elektronisch zakendoen zijn het in ieder geval niet. Het belangrijkste aandachtsgebied is nu kostenbesparing, dus meer uitbesteding. Daarnaast is er aandacht voor completere ‘end-to-end’ systemen en oplossingen. Momenteel zijn de meeste creatieve oplossingen bij de overheden te vinden. Die hebben namelijk een flinke achterstand in te halen op automatiserings- en efficiëntiegebied. De Britse regering bijvoorbeeld heeft de hele paspoortprocedure aan ons uitbesteed."
Profiteren dienstverleners, en Siemens Business Services, dus van de dip?
"Siemens is lange tijd gezien als een traditioneel bedrijf. Dat interpreteren mensen als betrouwbaar, maar ook als langzaam. Wij hebben wel de reputatie dat we ons werk goed doen, ook de complexere projecten die kostbare legacy-applicaties omvatten. Nu is er weer meer aandacht voor besparingen en degelijkheid. Siemens is gelukkig nog een bedrijf van de ‘oude economie’, sommige van onze concurrenten niet. Dus de crisis helpt ons wel wat, ja."
Is dienstverlening landengebonden, gezien SBS’ toppositie in thuisland Duitsland?
"Dienstverlening heeft veel ‘couleur locale’; de markt verschilt erg per land. Groot-Brittannië is nogal gericht op de korte termijn, met uitbestedingscontracten vanaf vijf jaar. Daar wil men snel economische resultaten zien. In Nederland hebben we nu de zakelijke activiteiten weer onder Siemens Business Services, dat viel eerst onder Fujitsu-Siemens."
Stroess vult aan: "We hebben in Nederland veel SAP-installaties, sinds het begin van de jaren tachtig al. Sterker nog: onze eerste SAP-gebruiker zit in Nederland en is van SAP R2 via R3 nu naar Mysap gemigreerd."
Meer over de Duitse dienstenmarkt, zie Computable Archief:
https://www.computable.nl/artikels/archief2/d14rs2gh.htm
Jasper Bakker