Casa Rosso handelt in sex, Brand zet in op ‘onthaasting’, de Rabobank levert informatie op maat en Doors of Perception bedient de kunstminnende webbezoeker. Niet de techniek, maar een weldoordacht plan maakt deze vier topsites tot een succes.
Wel bezoekers Wanneer is een website succesvol? Kristi van Riet (Doors of Perception): ‘Alles draait om tweeweg communicatie.’ ‘En een goede site intrigeert, is visueel aantrekkelijk en speels’, vult Huib Maaskant (Brand) aan. Rene Vos (Casa Rosso): ‘Bovenal moet een pagina snel inladen en goed navigeren.’ De gouden tip geeft Edwin Rietkerk (Rabobank): ‘Spreek de taal van de klant, zowel qua vorm als inhoud.’ |
Doors of Perception
De Doors of Perception-conferentie is sinds 1993 een jaarlijks terugkerend evenement, georganiseerd door het Nederlands Vormgevingsinstituut. De DOP-website (http://www.doorsofperception.com) won dit jaar een People’s Voice Webby Award, een publieksprijs die wordt toegekend door de ruim 115.000 online bezoekers van de prestigieuze Awards. Kristi van Riet, producer en webcoördinator: ‘Dat was heel Oscar-achtig, met limousines, rode lopers en ‘professional screamers’. We haalden de Amerikaanse televisie en kwamen bij CNN. De site wordt in hoofdzaak gemaakt door de directeur van het Vormgevingsinstituut, een ontwerper, een redacteur en mij, maar in de loop der jaren hebben er wel vijftien mensen aan meegewerkt. Oorspronkelijk was de site bedoeld voor de eerste Doors Of Perception, maar elk jaar groeide er een stukje aan. Vorig jaar hebben we alle onderdelen samengebracht in één geheel. Het ‘Play’-onderdeel, dat hoort bij de aflevering van 1998, is echt een technisch hoogstandje met een unieke vormgeving. Het is een spel dat je moet leren spelen, je moet het rustig ontdekken. Dan zit er heel veel inhoud in. Inhoud is trouwens sowieso erg belangrijk op onze site. Vormgevers willen daar nog weleens aan voorbijgaan, maar wij willen echt een combinatie maken. ‘Play’ roept emoties op en nodigt uit tot communicatie.’
Brand
De Brand-site (http://www.brand.nl), die draait om het thema ‘onthaasting’ en werd gebouwd door creatief buro Qi, viel in de prijzen bij het Internet Advertising Congres ’99. Daar werd de site bekroond met de Zilveren Spin Award voor Beste Branding Website. Huib Maaskant van Qi: ‘Wij wilden dat bezoekers ‘onthaasting’ op de site niet alleen zouden kunnen zien, maar ook ervaren. Alle consumenten zijn verschillend, daarom hebben we vier omgevingen gecreëerd die elk een eigen vorm ervan aanbieden.
Met als overeenkomst dat er een speels aspect aan zit. Ook de navigatie past bij de sfeer, dus zonder buttons. In de kunst en vormgeving wordt dit vaker gedaan, maar voor een corporate site is het nog vrij ongebruikelijk. Ja, de site stelt vrij hoge eisen aan de computer en internetverbinding van de bezoeker. Dat is een bewuste keuze geweest. Brand is een A-merk, dat staat voor kwaliteit, en daar hoort een state-of-the-art website bij. Zo’n site moet ook een paar jaar meekunnen; als je hem afstemt op de huidige minimale configuratie zit je vast aan Netscape 2.0. Nu is hij toch voor zo’n zeventig procent van de surfers toegankelijk.’
Geen bezoekers Geen toekomst heeft de ‘statische’ website, meent Kristi van Riet (Doors of Perception): ‘Brochures één-op-één online plaatsen, kun je beter laten. Die doen het gedrukt veel beter.’ Huib Maaskant (Brand): ‘Zonder interactiviteit zijn we terug in het stenen tijdperk.’ ‘Het presenteren van jezelf als bedrijf is geen goed uitgangspunt. Het gaat om wat de klant op de site wil doen’, concludeert Edwin Rietkerk (Rabobank). |
Casa Rosso
In de online pornobranche werd al geld verdiend voordat het woord ‘e-commerce’ zelfs maar was uitgevonden. De Casa Rosso-site (http://www.casarosso.com) kwam in 1995 online, en vanuit Amsterdam worden nu zo’n tweehonderd vergelijkbare sites onderhouden. René Vos, webmaster: ‘We hebben er ook gratis dingen tussenzitten, zoals het Sexplein, maar uiteindelijk is het toch de bedoeling om bezoekers naar onze betaalde sites te lokken. Het gaat ons om grote volumes. Technische hoogstandjes en artistieke vormgeving hoef je bij de Casa niet te verwachten. De klant wil plaatjes en filmpjes, dat blijkt steeds weer. Dus daar doen wij dan niet ingewikkeld over. Zolang onze omzet nog elke maand verdubbelt doen we het blijkbaar goed. We laten geen marktonderzoek doen, maar gaan wel heel vaak online op onderzoek uit, kijken op messageboards en bellen webmasters af, waar de meeste vraag naar is.’
Rabobank
De Rabobank staat bekend als pionier op het gebied van online financiële diensten. Onlangs werd aan de site (http://www.rabobank.nl) een virtueel winkelcentrum toegevoegd, waar de klant kan betalen met zijn ‘Digipass’. De kwaliteiten van de Rabo-homepage kregen tastbare erkenning met de Gouden Spin Award 1999. Edwin Rietkerk, die de afdeling Marketing en Ontwikkeling van de Rabosite leidt: ‘In het juryrapport stond dat onze site de beste reclame is voor de bank. Wij streven ernaar dat de klant bij ons alles vindt wat hij op financieel gebied nodig heeft: informatie, nieuws en de mogelijkheid voor transacties en beleggen. Het nieuws hebben we in een krantachtige lay-out gegoten. De kranten hebben hier uiteindelijk al heel lang ervaring mee, en ook de klant is eraan gewend. Maar het beleggersnieuws heeft weer een Reuters-look, we passen de vorm aan de functionaliteit aan. Voor jongeren is er een driedimensionale disco. De site is erg groot, en er wordt door heel veel afdelingen binnen het bedrijf input voor geleverd. Voor mij als maker is het heel nuttig om een klant de site daadwerkelijk te zien gebruiken. Dan zet je je eigen aannames weer even opzij.’