Dat softwarereus Microsoft het Internet zal domineren, is een voorbarige conclusie. Dit stelt onderzoeksbureau Jupiter Communications in een recent rapport. "Microsoft heeft een goede positie, maar het is niet zeker dat het de grootste leverancier zal worden van Internettechnologie", aldus Jupiter.
Het bureau gebruikte een eigen onderzoeksmodel, genaamd Internet delivery chain. Dit analysehulpmiddel meet de concurrentiekansen van bedrijven in markten waar Microsoft producten levert of dat binnenkort gaat doen. Het model omvat alle Internetdiensten, van applicaties voor webontwikkeling tot clientsoftware.
Ervaring
Volgens het rapport beheerst de firma van Bill Gates inmiddels de meeste sleutelpunten in deze productketen, zoals besturingssystemen en applicaties. Nu probeert Microsoft dit overwicht toe te passen in de markt van online publicaties.
Het bedrijf speelt al een grote rol als leverancier van ‘nieuwe media’, ondanks het relatief late tijdstip waarop het de Internetmarkt betrad. "Microsoft gebruikt zijn ervaring van tien jaar concurrentie en distributie om voor de late start in deze markt te compenseren", zei Ross Rubin, directeur van Internettechnologieën bij Jupiter.
Onroerend goed
De afgelopen maanden lanceerde Microsoft diverse succesvolle online publicaties. Deze omvatten het tijdschrift Slate, de reisdienst Expedia, de muzieksite Music Central, het media-samenwerkingsproject MSNBC en de lokale stadsgidsen Sidewalk.
Binnenkort lanceert het mediabedrijf een handelssite voor onroerend goed, momenteel alleen bekend onder de codenaam Boardwalk. Deze informatiesite moet eind dit jaar voor drie Amerikaanse steden beschikbaar zijn. JB