De Amerikaanse Internetdienstverlener Razorfish versterkt zijn positie in Nederland met de overname van het ontwerpbureau Limage Dangereuse. Het bedrijf ziet in creativiteit de sleutel om de wedloop met de traditionele IT-bedrijven vol te houden.
Limage Dangereuse is een ontwerpbureau uit Rotterdam dat zich tegenwoordig richt op visuele communicatie via Internet. Het bureau kent Razorfish al langer, omdat beide partijen eerder met elkaar samenwerkten in Internetprojecten voor Nissan en Meespierson. Inclusief de dertien medewerkers van Limage telt de Nederlandse vestiging van Razorfish ruim zeventig medewerkers. Het bedrijf betrekt binnenkort een nieuw pand in Amsterdam om het groeiend aantal medewerkers te herbergen.
"De aankoop van Limage tilt onze ontwerpactiviteiten naar een hoger plan", vertelt Hajo Valk, manager business development. "Wij leveren geïntegreerde weboplossingen aan de zakelijke markt. Bij ons werken strategen, ontwerpers en ontwikkelaars gezamenlijk aan opdrachten."
In Nederland richt Razorfish zich op startende Internetondernemingen en traditionele bedrijven die zich ook willen toeleggen op elektronische handel. Of de overname van Limage Dangereuse het begin is van meer acquisities in Nederland weet Valk niet. Hij sluit het echter ook niet uit.
Voorsprong
Razorfish – vernoemd naar een tropische vissoort die in het Nederlands Scheermesvis heet – behoort tot de generatie jonge Internetdienstverleners. De New Yorkse firma wordt vaak in een adem genoemd met Icon Medialab, iXL, Viant, Sapient, Proxy Communications, The Idea Factory en Marchfirst. De oprichters van dit soort bedrijven hebben vaak een media- of een marketingachtergrond. Ze pretenderen meer te maken dan digitale brochures doordat de nadruk in hun oplossingen niet op de techniek ligt, maar op de combinatie van strategie, creativiteit en technologie. Razorfish zelf werd in 1995 opgericht door Jeff Dachis en Craig Kanarick. Inmiddels werken er zo’n 1700 mensen, die intern als fish door het leven gaan. Razorfish boekte in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 64,1 miljoen en een winst van 4,4 miljoen dollar.
Deze jonge garde Internetdienstverleners nam een voorsprong op het gebied van Internetdienstverlening ten opzichte van de traditionele IT-bedrijven. Ze oefenen aantrekkingskracht uit op net afgestudeerde informatici, en op automatiseerders en consultants die wel eens bij een hip bedrijf willen werken. Inmiddels hebben de oudgedienden de achtervolging ingezet. IT-bedrijven en advieskantoren bundelen hun krachten, met als treffendste voorbeeld de overname van Ernst & Young Consulting door Cap Gemini. Ook proberen ze het gebrek aan creativiteit op te lossen door mediabedrijven op te kopen.
Vasthouden
Desondanks denkt Valk dat Razorfish nog steeds een voorsprong heeft op de traditionele ICT-ondernemers. "Wij hebben ervaren, creatieve mensen in dienst die weten hoe ze een zakelijk model voor e-commerce kunnen opzetten en dat kunnen vertalen in een aantrekkelijke interface. Bovendien lopen wij technologisch gebied nog steeds voorop. Zo beschikken wij in Helsinki over een laboratorium waarbij we de mogelijkheden van mobiele technologie en Internet onderzoeken."
De grote vraag blijft of Razorfish en zijn soortgenoten de wedloop met de grote ICT-concerns kunnen volhouden. Het opzetten van een elektronische-handelsomgeving bij grote ondernemingen staat of valt met de integratie met bestaande toepassingen, zoals erp-pakketten, Oracle-databases of administratieve mainframesystemen. Daar komen de grote IT-bedrijven en advieskantoren veel beslagener ten ijs dan een bedrijf als Razorfish. De opmerking dat er voor zijn bedrijf waarschijnlijk op termijn alleen een rol als onderaannemer is weggelegd, valt bij Valk slecht. "Wij zijn geen eendagsvlieg. Wij hebben in die vijf jaar van ons bestaan een reputatie opgebouwd. Ook wij hebben medewerkers in dienst die e-commerce-oplossingen kunnen aansluiten op legacy-systemen."
Het New Yorkse bedrijf bouwt door overnames gestaag aan een internationaal opererende organisatie. Meer dan 40 procent van de omzet komt uit Europa. Naast Limage kocht het de afgelopen jaar drie Amerikaanse bedrijven – i-Cube (webtechnologie), Lee Hunt Associates (mediaproducten) en TSDesign (webaudits) – en het het Zweedse IT-advieskantoor Qb International. Razorfish kondigde voorts aan activiteiten in Italië en Japan te willen beginnen.