Het bestaand consumentenrecht kan voorlopig ook van toepassing zijn op elektronische transacties. Dit concludeert de Commissie voor Consumenten-Aangelegenheden (CCA) die valt onder de Sociaal Economische Raad (SER). Volgens de commissie valt met de huidige regelingen goed te werken. Enkele regels behoeven echter verduidelijking, terwijl sommige enigszins moeten worden aangepast.
Op termijn moeten internationale richtlijnen komen die de basis gaan vormen voor het recht op Internet.
De SER-commissie stelt dat in haar advies ‘ICT en de consument’ dat is uitgebracht aan demissionair staatssecretaris Van Dok (Economische Zaken) en minister Sorgdrager (Justitie). Het is tevens gericht aan de marktpartijen.
Een CCA-werkgroep met als voorzitter prof.mr H. Franken heeft zich over de juridische aspecten van consumententransacties gebogen. Elektronische transacties verschillen voorlopig naar aard en karakter niet erg van de meer traditionele handel. Wat off-line geldt, is ook on-line van toepassing.
Nadere bezinning
Het overgrote deel van de voornaamste Nederlandse wetten op dit gebied is onverkort van toepassing op elektronische transacties. Een aantal punten behoeft wel nadere bezinning. Voorbeelden zijn de toepasselijkheid van een bepaald rechtssysteem en de in acht te nemen termijnen. Bovendien moeten ouderwetse formuleringen worden aangepast, bijvoorbeeld de eis dat informatie schriftelijk wordt verstrekt.
De CCA vindt dat zoveel mogelijk moet worden aangesloten bij de regeling ‘koop en ruil’ uit het burgerlijk wetboek. Deze bestaande regeling biedt de consument een goede bescherming. Als dat niet lukt, vormt de regeling ‘opdracht’ een alternatief.
Eenvoud
Volgens de CCA moet worden gestreefd naar eenvoud. Juridisch gesproken moet alles zo gemakkelijk mogelijk worden geregeld. Over eventuele knelpunten kan overleg plaatsvinden. Branche- en consumentenorganisaties kunnen dan praten over de algemene voorwaarden. Zoals deze in het burgerlijk wetboek zijn geformuleerd, gelden ze ook voor elektronische handel. Wetswijziging is vooralsnog niet nodig.
Belangrijk voor de ontplooiing van de Internet-shops is dat het elektronisch betalingsverkeer op de een of andere manier is beveiligd. De consument mag van eventuele tekortkomingen in geen geval de dupe worden. De CCA vindt dat consumenten objectief moeten worden ingelicht over de risico’s en de voor- en nadelen van een elektronisch betaalmiddel. Mocht het bedrijfsleven dit achterwege laten, dan moet overheidsingrijpen – eventueel middels wetgeving – worden overwogen. CORR.