Nederlandse it-directeuren verwachten in de loop van dit jaar meer te besteden te hebben. Ondanks de malaise heerst er een licht optimisme over budgetgroei. Het geld gaat vooral naar verhoging van de bedrijfsefficiëntie.
Dit blijkt uit het onderzoek What keeps European cio’s awake at night?, uitgevoerd door marktmeter SWR Worldwide in opdracht van middlewareleverancier Bea Systems. Het onderzoek is gehouden onder informatie- en technologiedirecteuren in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Finland en Zwitserland.
"We willen hiermee de markt beter aanvoelen. Je moet je immers altijd schikken naar de marktsituatie", zegt René de Wit, manager van Bea Benelux. "Bedrijven herzien nu namelijk hun strategie en vooral hun kostenposten. Dit speelde al een tijdje maar sommige zijn daarin wat later dan andere."
In Nederland zijn vijftig it-directeuren ondervraagd. Hiervan voorziet 44 procent een budgetgroei in de komende twaalf maanden. 58 procent van de totale groep zegt dat zij hoe dan ook zullen investeren in it-middelen om de dienstverlening aan klanten te verbeteren.
De Nederlandse cio’s geven verder aan zich bij aankoopbeslissingen te laten leiden door de besluiten van branchegenoten en de ervaring van de eigen ontwikkelaars. Primaire overweging is de werking van de software en hardware. Merknamen zijn van ondergeschikt belang.
Besparingen
"Ondernemingen concentreren zich nu op de toegevoegde waarde die een it-leverancier biedt voor h�n strategie. Daarbij staan kostenbesparingen voorop", aldus De Wit. "Je investeert namelijk óf in groei óf in efficiëntie."
De verbeterde klantenservice omvat bij 25 procent van de ondervraagde Nederlanders ook het aanbieden van online-koopmogelijkheden tegen 2005. Dit percentage is opvallend, zeker gerelateerd aan het feit dat slechts 37 procent zegt dat het bedrijf een online-strategie heeft.
De Wit merkt op dat een online-strategie meer is dan alleen een website hebben. Hij erkent dat Nederland op dit vlak achterloopt. "Het is bijvoorbeeld te gek voor woorden dat je bij de KLM maximaal vier vliegtickets online kunt bestellen."
Hij wijt dergelijke misstanden en de langzame opkomst van it-uitbesteding aan teveel ‘in the box’-denken. "Nederlandse organisaties, ook de overheid, redeneren teveel vanuit de bestaande situatie. Ze automatiseren wat ze nu hebben, in plaats van dat ze kijken naar wat nog zou kunnen." Wel meent hij dat dit nu meer gebeurt, doordat het streven naar kostenreductie bovenaan de agenda staat.
Jasper Bakker