Je presenteren op het web, werkt dat? Weten werkgevers je tussen die honderden miljoenen sites te vinden? Het verrassende antwoord is: ja. Soms tegen wil en dank. IT’ers aan het woord.
Rolf Evenblij (32) stortte zich na de havo en het vwo op een studie technische natuurkunde. "Mijn droom was om in de ruimtevaart te werken. Maar ja, dat is een wereldje waar je heel moeilijk binnenkomt." Na zijn afstuderen viel het aanbod van werk tegen. "Computers waren altijd al mijn hobby; daar besloot ik mijn beroep van te maken. Bij het surfen kwam ik een banner tegen van Tripod, en ik ben gaan kijken. Min of meer voor de grap heb ik toen een cv online gezet."
De aanbiedingen stroomden niet bepaald binnen. "Ik onderhield de pagina niet, en had er niets aan gedaan om gevonden te worden. Het eerste jaar hoorde ik er dan ook helemaal niets op. Later, toen ik via-via al aan het werk was, kreeg ik ineens een paar reacties. Serieuze ook, van een wervingsbureau en een paar geïnteresseerde bedrijven. Ik was stomverbaasd." Rolf werkt als systems integrator bij een producent van lasersystemen. Zijn homepage is nog altijd te bewonderen op http://members.tripod.lycos.nl/~Evenblij.
Marktwaarde
Pashiera Barkhuysen (27) studeerde psychologie, en specialiseerde zich in de functieleer. "Ik hou van exact denken, puzzels oplossen. In een onderzoeksbaan had ik geen zin. Daarom ben ik me gaan oriënteren op een baan in de IT, want ik hoorde dat daar veel werk in was." Dat viel niet meteen mee.
"Op de vacaturesites krijg je een goede indruk van de markt. Ik zag dat er inderdaad vraag naar IT'ers was, maar niet in mijn regio. En ik wilde het liefst bij een internetbedrijf werken. Toen heb ik mijn cv online geplaatst bij Jobbingmall en bij Monsterboard. Dat kan ik aanraden. Aan de reacties die je krijgt, kun je zien wat je waard bent." Resultaat volgde al snel. "Een wervingsbureau was geïnteresseerd. Ze nodigden me uit voor een test en boden me keus uit verschillende functies."
Hoe heeft zij haar cv opgesteld? "Beknopt, met een omschrijving van mijn opleiding. Omdat ik de IT in wilde, heb ik de nadruk gelegd op de programmeertalen die ik beheerste en de pakketten waarmee ik ervaring had. Dat viel blijkbaar in de smaak." Pashiera is inmiddels tevreden als programmeur (HTML, Javascript) werkzaam bij GX
Gedegen aanpak
Eric Steuten (25) heeft zijn studie HEAO CO/CC bijna af, maar zet het web al heel doelgericht in om een aan de slag te komen. "Door een opdracht van school raakte ik in 1997 gegrepen door het webdesign. Ik tekende en schilderde altijd al graag, maar hier lag mijn toekomst, dat zag ik meteen. Het ontwerpen heb ik mezelf aangeleerd." En met resultaat: Erics website ziet er bijzonder uit. "Het is mijn passie, dus ik werk er vaak aan. Mijn ambitie is om na mijn afstudeerstage een baan als webdesigner te vinden."
Dat laat Eric niet aan het toeval over. "Als je een site bouwt, wil je natuurlijk ook dat die gezien wordt. Ik heb me aangemeld bij alle grote zoekmachines, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat bedrijven daar naar personeel zoeken. Daarom heb ik een cv op Monsterboard geplaatst, met daarin een link naar mijn homepage. Dat werkt, want ik krijg regelmatig reacties. Zo heb ik al aardig wat contacten liggen waar ik na mijn afstuderen langs kan gaan." Steuten is te vinden op http://members.tripod.lycos.nl/~EricSteuten.
Toevalstreffers
Mark Verboom (26) kiest voor kleur op zijn homepage: het geel, wit en zwart straalt je tegemoet. Verder zie je dat Mark tegen 'zinloos geweld' is, en onder 'projecten' kun je de vorderingen aan de verbouwing van zijn nieuwe appartement volgen. "De opzet van de pagina was eigenlijk gewoon om te laten zien wie ik ben en waar ik mee bezig ben", vertelt Mark, afgestudeerd in de richtingen Software Engineer en Datacommunicatie (HTS Informatica). Hij zoekt dus helemaal geen werk. "Maar ik krijg veel reacties, soms wel vier e-mailtjes in de week, vooral van detacheringsbureaus die me bij klussen willen inzetten. Dat kan ik niet doen, want ik ben in loondienst, maar mijn werkgever houdt er wel regelmatig opdrachten aan over. Ze zijn blij met me", lacht Mark, "want dit kost ze geen cent!".
Veel moeite doet hij er niet voor, alleen meldde hij zich ooit aan bij een stuk of tien zoekmachines. Verboom heeft zijn eigen domeinnaan: http://www.verboom.net.
Slimme links
Corrine Petrus (38) richtte twee jaar geleden het consultancybureau Webdiva op. Haar homepage (http://www.corrine.nl), waar een cursus Flash voor beginners te vinden is, is een echte publiekstrekker. "En zo komen mensen dan weer bij Webdiva terecht, waar ons portfolio online staat. Dat geeft vaak de doorslag bij klanten om ons in te huren." Regelmatig meldt Corrine de site aan bij zoekmachines: "Daar kun je een dagtaak aan hebben. Maar ik merk dat het in het algemeen het beste werkt als je op slimme plekken naar je site linkt."