Het aantal Nederlanders dat regelmatig op Internet rondsurft, stagneert. Na een spectaculaire groei van 100.000 frequente gebruikers begin 1995 tot ruim 700.000 gebruikers eind vorig jaar, lijkt de rek er uit te zijn.
Het marktonderzoeksbureau Trendbox heeft over de afgelopen drie maanden geen noemenswaardige stijging meer waargenomen. Nieuwe impulsen zoals PTT Telecom die wil geven door al haar klanten een half jaar gratis e-mail aan te bieden, zijn hard nodig. Aldus concludeert Trendbox.
Internet-providers halen nog wel nieuwe abonnementen binnen, zo valt in het Internet-wereldje te beluisteren, maar daar tegenover staat een ongeveer even groot aantal opzeggingen. NL-Net, exploitant van een grote ‘backbone’, ziet meer verkeer op haar netwerk. Het aantal particuliere deelnemers blijft echter al sinds mei vorig jaar stabiel. Alleen werknemers van bedrijven, overheidsinstellingen en universiteiten lijken meer tijd aan Internet te besteden.
Volgens Trendbox heeft vrijwel elke Nederlander wel eens van Internet gehoord. Aan de naamsbekendheid ligt het niet. Bovendien kan ruim 70 procent van de ondervraagde Nederlanders van 16 jaar en ouder vrij nauwkeurig aangeven wat het Internet inhoudt.
Twee miljoen
Een op de zes respondenten heeft inmiddels al wel eens van dit netwerk gebruik gemaakt. Dit komt overeen met ongeveer 2 miljoen gebruikers. Eind april 1996 had ruim een miljoen mensen enige ervaring met Internet.
Fred Schipper van Trendbox: "In die zin zijn de doelstellingen van PTT Telecom, namelijk 2 miljoen gebruikers, dus al gehaald. Maar kijken we naar de frequente gebruikers, minstens één keer per week op het Net actief, dan ontstaat een ander beeld."
Het Internet-gebruik versobert ook enigszins. Steeds meer surfers beperken zich tot het gebruik van e-mail, het raadplegen van ‘virtuele kranten’ en websites van financiële dienstverleners. Weinigen surfen meer doelloos rond.
Met de stagnatie in het aantal gebruikers is het profiel van driekwart mannen en een kwart vrouwen gelijk gebleven. Volgens Trendbox is ruim de helft van de gebruikers een particulier, terwijl iets meer dan een derde tot de zakelijke gebruikers behoort. De rest is student of medewerker van een universiteit of hoge school.