Televisiestations hoeven nog niet erg bevreesd te zijn voor concurrentie van commerciële online-diensten. Bij de slag om de ‘oogballen’ ligt het televisiekijken nog straatlengtes voor.
Van de 27,6 miljoen Amerikanen die van commerciële online-diensten als Compuserve gebruik maken, besteedt slechts een kwart een uur of langer hier zijn tijd aan. De 6,3 miljoen kinderen die regelmatig online zitten, zijn hier overigens niet bijgeteld.
Kabel-tv-modems
Dit blijkt uit een studie van het adviesbureau SRI Consulting. De helft van de Amerikanen kijkt regelmatig of bijna altijd in zijn eentje naar de televisie. Dit kan omdat tweederde van de Amerikaanse gezinnen twee of meer televisietoestellen heeft. De Nederlandse cijfers zullen hier niet veel van afwijken gezien de penetratiegraad van tv’s.
Het feit dat zoveel mensen alleen tv kijken, betekent dat er in principe geen beletsel hoeft te zijn om via de televisie het Internet op te gaan. Maar de online-programma’s zijn ook weer niet zo interessant dat zware concurrentie voor de televisie zal ontstaan. De helft van alle volwassen abonnees op online-diensten brengt minder dan een half uur per dag achter de monitor door.
Kabel- en telefoonmaatschappijen gaan de toegang tot Internet aanzienlijk sneller maken, ondermeer door het gebruik van kabelmodems. SRI verwacht hier veel van, omdat 65 procent van de Internet-gebruikers zich ergert aan de traagheid van het Net. 45 Procent zegt Internet vaker te zullen gebruiken als het sneller wordt. Eenvijfde van de kabelabonnees is potentieel gebruiker van een kabelmodem. Corr.