Navision ziet de overname door Microsoft met vertrouwen tegemoet. In de ondersteuning en ontwikkeling van de Navision-producten verandert niets, zegt directeur voor Nederland Cees Poortman. De Europese crm- en erp-leverancier wordt samengevoegd met het eerder overgenomen Great Plains, dat vooral actief is in Noord Amerika. De twee bedrijven samen hebben zo’n 3500 medewerkers.
Bij de Nederlandse vestiging is nauwelijks te merken dat de Deense firma drie weken geleden is gekocht door Microsoft. De telefoon wordt in Barneveld aangenomen met: "Goedenmiddag, Microsoft Business Solutions, voorheen Navision, waarmee kan ik u van dienst zijn?"
Verder dan dat is de integratie niet; onder de balie, in de lift, overal prijkt nog de naam Navision. Het bedrijf vreest niet dat het door de overname de eigen identiteit verliest. Directeur Cees Poortman: "Voor die 1,3 miljard dollar die voor ons is neergeteld, had Microsoft Exacta, Unit4, Scala én IFS kunnen kopen." Wilde de softwarereus alleen de erp- of crm-functionaliteit kopen, dan had het wel een ander gekocht, meent Poortman.
Siebel niet ongerust Drie dagen voor de overname van Navision bekend werd, stopte het bedrijf met de wederverkoop van Siebels crm-producten. Volgens Siebel is dit geen teken dat het zich voorbereidt op een strijd met de nieuwe Microsoft-loot. "Siebel ziet Microsoft niet als concurrent in de crm-markt", aldus marketingdirecteur Sandra Wasseur. "Het contract met Navision is om commerciële redenen opgezegd. De samenwerking leverde niet op wat we ervan verwachtten." Poortman kan zich wel voorstellen dat Siebel ongerust is over Microsofts crm-strategie. Dat was echter niet de reden om de wederverkoop te staken. "Siebel richt zich op grotere bedrijven. Hun aanpak werkt niet bij onze klanten. Het wil vooral de eigen software verkopen, er is niemand die de telefoon aanneemt om vragen van gebruikers te beantwoorden." |
Het Deense hoofdkwartier van Navision wordt het grootste Microsoft-ontwikkellab buiten de Verenigde Staten. "We belanden nu in de keuken van Microsoft", zegt Poortman. "Dat betekent dat we onze producten kunnen inpassen in de andere kantoorapplicaties." Als onderdeel van zo’n groot concern bereikt de software meer klanten en is wereldwijde ondersteuning geregeld. Navision kan zich concentreren op het winnen van nieuwe klanten en productontwikkeling.
Licentiestructuur
De huidige gebruikers van Axapta, Attain, Xal en C4 of C5 hoeven niet te vrezen dat ze binnenkort geconfronteerd worden met grote opwaarderingen of een andere licentiestructuur. "Dát veranderen veroorzaakt veel verstoring. In onze aanpak verandert daarom niets."
In Nederland heeft de fusie nauwelijks praktische gevolgen; Great Plains heeft hier alleen een distributeur. In zeven andere landen, waaronder Engeland en Duitsland, moeten de fusiepartners nog bepalen hoe de organisaties te combineren. Volgens Poortman kost de fusie daar mogelijk arbeidsplaatsen. Pijnlijk wordt het volgens hem niet: "De groei maakt we dat eerder nieuwe medewerkers zoeken."
Voor fricties, veroorzaakt door een verschil in bedrijfscultuur, is Poortman evenmin bang. Hij is net terug van een ontmoeting met de Amerikaanse Great Plains top. "Het klikt." Wel wil Poortman iets van de Amerikaanse aanpak inpassen. "Wij waren tot nog toe erg ingetogen. Gezien ons succes mogen we ons best wat agressiever presenteren." Beide bedrijven hechten volgens hem aan een nauwe band met de klant. "We leveren één-op-één. Microsoft is gewend één-op-n te leveren."
Zo’n één-op-n-toekomst ziet Poortman wel zitten. "We willen juist de kracht van die distributie en dat netwerk gebruiken." Als volgende stap ziet Poortman de massadistributie van een Microsoft erp- en crm-software als onderdeel van de kantoorsuite.
Gijs Hillenius