De verkoop van pc’s blijft de verwachtingen van analisten overtreffen. De wereldwijde groei bedroeg in het eerste kwartaal 16,5 procent, aldus IDC. De Emea-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) markt groeide volgens het onderzoeksbureau met 20 procent, vooral dankzij de koers van de dollar.
Onderzoeksbureau IDC had voor de wereldwijde pc-verkoop een groei van 13,5 procent verwacht ten opzichte van het eerste kwartaal in 2003. Het totale aantal verkochte pc’s lag in de eerste drie maanden van dit jaar op 41,2 miljoen stuks. De Emea-regio staat met de geboekte groei van 20 procent vooraan. De VS boekte 15,7 procent groei, Japan slechts 10 procent.
Concurrerend onderzoeksbureau Gartner schat de Emea-groei echter op 17 procent, met een totaal aantal verkochte pc’s van 14,9 miljoen. “De vraag naar pc’s in de bedrijfsmarkt blijft sterk. Die vraag is mede gevoed door de voortdurende dalende waarde van de dollar”, zegt vice-president Brian Gammage van Gartner.
Hij stelt dat de pc-vervangingscyclus, die vorig jaar op gang kwam in West-Europa, nu versnelt. “Wederverkopers aan het bedrijfsleven noteerden gedurende het hele kwartaal significante toenames in hun pc-verkoop. Distributeurs begonnen sterk, maar zagen de groei afnemen in februari en maart.”
Snelste groeier
De diverse pc-leverancier hebben hiermee hun voordeel gedaan. De snelste groeier volgens Gartner is Acer die 74,8 procent meer pc’s wist af te zetten: van 519.000 in het eerste kwartaal vorig jaar, naar 907.000 afgelopen kwartaal. Dat levert het Taiwanese bedrijf een vierde plaats op in de top vijf en een marktaandeel van 6,1 procent, een stijging van 4,1 procent.
HP blijft echter de grootste in de Emea-regio met een groei van 13,4 procent naar 2,35 miljoen geleverde computers. Het bedrijf boekte wel de minste groei van de top 5 en verloor marktaandeel: van 16,3 naar 15,8 procent. Concurrent Dell heeft daar profijt van getrokken. Het verkocht 1,66 miljoen pc’s en groeide daarmee 37,2 procent ten opzichte van de 1,21 miljoen pc’s in de eerste periode van 2003. Dells marktaandeel steeg hiermee van 9,5 naar 11,1 procent.
De nummer drie in Emea is Fujitsu-Siemens die met 977.000 pc’s 22,3 procent meer machines verkocht, vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar. Nummer vier is dus Acer en vijf is IBM met een groei van 29,5 procent naar 650.000 verkochte pc’s, en een marktaandeel van 4,4 procent. Dat bedroeg 3,9 procent. Deze top vijf bestrijkt 44 procent van de pc-markt.
Dell versus HP
Wereldwijd liggen de verhoudingen anders. Dell heeft de eerste plaats veroverd op HP. De nieuwe nummer 1 bedient 18,6 procent van de markt met 7,7 miljoen verkochte pc’s, wat een groei van 28,2 procent is vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar. HP staat nu tweede met 15,6 procent marktaandeel op basis van 6,4 miljoen pc’s, een groei van 15,8 procent. IBM heeft 5,5 procent en verkocht 2,3 miljoen computers, 20,4 procent meer. Hekkensluiters zijn Fujitsu-Siemens en Acer met respectievelijk 4,6 en 3,3 procent.< BR>