Geconcentreerd kijkt Michael Kleine van Microsoft naar zijn monitor. Een film ontrolt zich op het beeldscherm. Kleine mist geen pixel. De beelden heeft hij van internet. Stiekem King Kong of Lord gedownload?
Nee, Kleine is hard aan het werk. Hij is zich aan het bijscholen en de film hoort daarbij. Het is een eigen productie van Microsoft over nieuwe systemen en Kleine moet op de hoogte blijven. Hij moet die producten immers aan de man brengen. “Dit vind ik een veel prettiger manier van leren dan wanneer ik tekst moet lezen”, zegt hij. “Ik luister graag en zo kan ik ook studeren op mijn werkplek.”
De online ‘kantoorfilm’ rukt op. Web-tv, zoals de term luidt, is een trend, zegt Nico Verspaget. Hij is directeur van Quadia, een bedrijf in Hilversum dat zich toelegt op het maken en ondersteunen van web-tv. ‘Twee jaar geleden moest je nog vaak uitleggen wat het was, maar tegenwoordig hebben de meeste grote ict-bedrijven hun eigen filmkanaal op internet. Vooral als onderdeel van e-learning.’
Flexibele kennisoverdracht
E-learning is jaren nooit verder gekomen dan het online zetten van boeken, maar aan het leren zelf veranderde niets, betogen fans van web-tv. Web-tv daarentegen presenteert kennisoverdracht op een flexibeler manier. De online film wordt namelijk ondersteund met content, graphics, weblinks en helpdesks. Zelfs examinering is mogelijk via web-tv. Vooral de medische sector maakt al van die optie gebruik.
Zo ver gaat het in de ict-sector nog niet, maar web-tv burgert hier wel snel in. Het gaat hier vooral over productinformatie en -innovatie. Waarmee ook de tweede belangrijke functie van web-tv is genoemd: marketing. Ict-bedrijven geloven dat web-tv beter in staat is systeembeheerders, inkopers en it-consulenten te bereiken dan catalogi of zelfs websites. Steeds vaker schuiven ict’ers dan ook aan in de studio’s om een bedrijfsfilmpje van een minuut of tien vol te schieten. Om de kosten hoeven ze het niet te laten. Voor minder dan tweeduizend euro hebben ze binnen een dag een kant en klaar filmpje. “Sommige bedrijven bereiden dat heel goed voor”, zegt Verspaget. “In een dag schieten ze wel zes producties.”
Acteurs hebben ze ook niet nodig, want de eigen ict’ers worden voor de camera geschoven, waarna zij via internet hun weg vinden naar hun relaties aan gene zijde.
“Ik merk aan de reacties dat het wordt opgepikt”, zegt Kleine, die zelf inmiddels een hoofdrol speelt in een Microsoft-film voor het hoger onderwijs. ‘Door zelf in beeld te komen geef ik Microsoft voor onze klanten een gezicht. Ik merk ook dat klanten mij soms herkennen als ik ze ontmoet.’
Managementtool
Hoewel dit lijkt op een doorbraak, is web-tv allerminst nieuw. Al in de jaren negentig hadden grote bedrijven eigen films op hun websites en intranetten, maar dat was voornamelijk promotiemateriaal met weinig toegevoegde waarde. “Jarenlang hebben de techneuten webfilms tegengehouden”, zegt directeur Roland Hameeteman van E-Office, die zijn producten met web-tv ondersteunt. Zo draait op zijn website een webfilmpje over het gebruik van de Blackberry-telefoon. ‘Ict-verantwoordelijken waren bang dat hun SAP-omgeving zou uitvallen als iedereen massaal online een film zou gaan kijken. De techniek is echter sterk verbeterd, en nu is er veel meer mogelijk. Web-tv is een managementtool aan het worden.’
Eentje die de traditionele communicatiemiddelen naar de kroon steekt, meent directeur Jan Bakker van SurfDiensten, een intermediaire organisatie die bemiddelt tussen ict-leveranciers en ict-afdelingen in het hoger onderwijs. “We verstrekken al jaren informatie via onze website, nieuwsbrieven en catalogi. Ict’ers vinden dat echter vaak gortdroge en statische informatie met weinig spanning. Zij willen producten zien werken en ter plekke meer informatie opvragen, zodat ze beslissingen veel beter kunnen afwegen. Voor web-tv is dan ook veel belangstelling, ook al wil men toch de catalogus niet kwijt.”
Ondanks alle enthousiasme over web-tv is niet iedereen onder de indruk. Sommige ict’ers negeren de films categorisch. “Ik ken die filmpjes wel, maar ik kijk er niet naar”, zegt Wouter van den Berg, ict’er van Everest. “Ik vind ze niet mooi. Ik ga toch ook niet naar de bioscoop om naar de reclame te kijken? Drie alinea’s lezen en ik heb dezelfde informatie als tien minuten kijken naar web-tv.”