Discusie over wie verantwoordelijk voor scholing is

Lage computervaardigheid aangepakt

18-04-2011 11:26 | Door Sander Hulsman | Lees meer artikelen over: Certificering, Office, Databases, SharePoint | Er zijn 8 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink

Bedrijven moeten er alles aan doen om een lage computervaardigheid bij bedrijven te verhelpen. Onlangs bleek dat er in Nederland 23 miljard euro per jaar wordt verspild doordat werknemers niet goed met computers weten om te gaan. Doodzonde, vindt directeur van ECDL (Europees Computer Rijbewijs) Nederland Roy Osinga. ‘Bedrijven zouden meer moeten investeren in bekwaam personeel.’

Wie voor dat bekwame personeel moet zorgen, is een discussiepunt. Is dit de ict-afdeling of de afdeling functioneel beheer? Is dit de afdeling hrm of moet een extern bedrijf misschien trainingen gaan geven? Voor alle opties is wat te zeggen, maar het belangrijkste is dat er op een zeker moment getoetst wordt of iemand over bepaalde computervaardigheden beschikt. Dit kan zijn bij het huidige personeel, bij aan te nemen nieuwe medewerkers, maar ook op het moment dat er gemigreerd wordt naar een nieuwe of aangepaste ict-omgeving.

Migratiemomenten

‘het is interessant om te weten in welke sectoren in Nederland het verlies het grootst is en waar je door toetsen van de vaardigheden de knelpunten boven water kunt halen, zodat bedrijven gericht kunnen opleiden', meent Osinga. ‘Ook zou je vanuit de ict-afdeling belangrijke migratiemomenten kunnen, wellicht zelfs moeten, aangrijpen (bijvoorbeeld van Office 2003 naar 2010) om mensen gericht vaardiger te maken. Dat zijn wellicht momenten dat ook het management meer ruimte geeft voor investeringen in bekwaam personeel.'

Jasper Kraak, trainer/consultant bij Qwise, kan zich daar wel redelijk in vinden. Hij zou het liefst de gebruikersorganisatie betrekken bij de implementatie van nieuwe technologie. ‘Ik begrijp heel goed dat het niet haalbaar is om grote groepen gebruikers dagenlange trainingen te laten volgen, maar daar heb ik het volgende op bedacht en ook al meerdere malen met succes uitgevoerd. Betrek de gebruikersorganisatie bij de implementatie van nieuwe technologie. Top-down is kansloos, doe het bottom-up en zorg dat je draagvlak hebt. Doe korte workshops (anderhalf uur), vier per dag, een week lang dezelfde (afhankelijk van de grootte van de gebruikersorganisatie) en zorg dat wat in de workshop behandeld wordt ook direct voor de gebruikers beschikbaar is.'

Vertaalslag

Martijn Buurman, eigenaar van Functioneel-Beheerder.com, vindt dat ict'ers niet belast moeten worden met het oplossen van een gebrek aan kennis bij de medewerkers. ‘Er zijn maar weinig ict'ers echt goed in staat om hun kennis en kunde op een goede manier over te brengen. Ze kunnen vaak prima uitleggen wat een softwarepakket allemaal kan, maar dat is de verkeerde insteek. Want dan moet de gebruiker zelf nog de vertaalslag maken naar het proces.'

In zijn ogen zou de afdeling functioneel beheer dan ook deze verantwoordelijkheid moeten dragen. ‘Zij kunnen de medewerkers uitleggen hoe hun dagelijkse proces ondersteund wordt door de aanwezige ict-middelen. Kortom, niet de ict-afdeling maar de afdeling functioneel beheer zou het voortouw moeten nemen (bij voorkeur in overleg met het management en hrm).'

Microsoft Office

Bedrijven gebruiken heel vaak Microsoft Office als kantoorpakket. Jack Cobben, specialist bij Brunel IT, pleit daarom voor een verplichte test van Office-vaardigheden en bij gebrek aan kennis een verplichte training. ‘Bedrijven kunnen nieuwe medewerkers vragen om een ‘Office-test' te doen bij een sollicitatie. Je ziet wel vaker dat er een assesment wordt gevraagd. Waarom dan niet meteen een basisvaardigheid van computergebruik? Dat scheelt een heleboel frustratie bij collegae en je weet dan dat de mensen met de Office-tools kunnen werken.'

Cobben merkt dat er veel ervaring is met besturingssystemen of specifieke databases, maar de basale kennis van een client-OS of Office-gebruik toch laag is. ‘Ik ken menig secretaresse die een ict'er een cursus kan geven in plaats van volgen. In die zin ervaar ik het als een probleem als de documentatie behorende bij een applicatie of server niet correct wordt meegeleverd en dat je dan zelf nog eens de opmaak kan gaan verbeteren (of soms spelfouten er nog kan uithalen).'

Visueel dashboard

Door de overload aan verschillende systemen en programma's vindt Hilary de Rover, channel manager Northern Europe, Mindjet, dat medewerkers lijstje moeten opstellen met de meest basale computerhandelingen. ‘Onze hersenen zijn er van nature op ingericht om informatie visueel te verwerken en verbanden te maken en letterlijk te zien. Een reductie van het aantal toepassingen is wenselijk, maar niet reëel. Daarom geloof ik ook in een visueel dashboard vanwaar alle informatie toegankelijk is, ongeacht waar en binnen welke programmatuur deze zich bevindt. Ict-administrators hoeven zich dan alleen druk te maken over de status van de achterliggende programma's en krijgen geen vragen meer over specifieke handelingen binnen die toepassingen.'

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1990 6.87
Klik voor meer info 2 1502 6.68
Klik voor meer info 3 1142 6.67
Klik voor meer info 4 1218 6.63
Klik voor meer info 5 879 6.58
Klik voor meer info 6 584 6.32
Klik voor meer info 7 416 6.29
Klik voor meer info 8 1083 6.07
Klik voor meer info 9 701 6.05
Klik voor meer info 10 461 6.04